ارزشیابی سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 17، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1397 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 629-617 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosadeghrad A M, Nabizade Z. Evaluation of Iranian hospital accreditation system. Payesh 2018; 17 (6) :617-629
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-911-fa.html
مصدق راد علی محمد، نبی زاده زهرا. ارزشیابی سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران. پایش. 1397; 17 (6) :617-629

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-911-fa.html


1- دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (4811 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی یک سیستم هدفمند ارزشیابی خارجی برای بهبود کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستان‌ها است. سیستم اعتباربخشی بیمارستان‌های ایران شامل استانداردها، روش و ارزیابان اعتباربخشی در سال 1395 با تغییراتی مواجه شد. هدف این پژوهش ارزشیابی تغییرات سیستم اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور بود.
مواد و روش کار: این پژوهش توصیفی و مقطعی با استفاده از یک پرسشنامه  معتبر در سال‌های 1394 و 1396 پس از انجام دور دوم و سوم اعتباربخشی بیمارستان‌ها با نظرسنجی از مدیران کلیه بیمارستان‌های استان زنجان انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار  SPSS Model و روش‌های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین رضایت مدیران بیمارستان‌های استان زنجان از سیستم اعتباربخشی بیمارستانی در دور دوم 0/27±00/3 و در دور سوم 0/36±2/98 از 5 امتیاز بود (کاهش 66/0 درصدی). این اختلاف از نظر آماری معنادار نبود. رضایت مدیران از استانداردهای اعتباربخشی به میزان 1/8 درصد افزایش و از روش اعتباربخشی و اجرای استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان‌ها به ترتیب 11/6 و 8/5 درصد کاهش یافت. اعمال تغییرات در سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران در سال 1395 تأثیر چندانی در عملکرد آن از نظر مدیران بیمارستان‌ها نداشت. مدیران بیمارستان‌ها در دور دوم اعتباربخشی بیمارستان‌ها از روش اعتباربخشی بیشترین و از اجرای استانداردهای اعتباربخشی کمترین رضایت را داشتند. آنها در دور سوم، رضایت بیشتری از اثرات اعتباربخشی و رضایت کمتری از اجرای استانداردهای اعتباربخشی داشتند.
بحث و نتیجه گیری: رضایت مدیران بیمارستان‌ها از سیستم اعتباربخشی بیمارستانی در دور سوم نسبت به دور دوم کاهش اندکی یافت. توجه به نظرات مدیران و کارکنان بیمارستان‌ها در بازنگری و اصلاح سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ضروری است.
متن کامل [PDF 808 kb]   (3114 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1397/9/27 | انتشار: 1397/9/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق