1- دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (5095 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی یک سیستم هدفمند ارزشیابی خارجی برای بهبود کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستانها است. سیستم اعتباربخشی بیمارستانهای ایران شامل استانداردها، روش و ارزیابان اعتباربخشی در سال 1395 با تغییراتی مواجه شد. هدف این پژوهش ارزشیابی تغییرات سیستم اعتباربخشی بیمارستانهای کشور بود.
مواد و روش کار: این پژوهش توصیفی و مقطعی با استفاده از یک پرسشنامه معتبر در سالهای 1394 و 1396 پس از انجام دور دوم و سوم اعتباربخشی بیمارستانها با نظرسنجی از مدیران کلیه بیمارستانهای استان زنجان انجام شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS Model و روشهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین رضایت مدیران بیمارستانهای استان زنجان از سیستم اعتباربخشی بیمارستانی در دور دوم 0/27±00/3 و در دور سوم 0/36±2/98 از 5 امتیاز بود (کاهش 66/0 درصدی). این اختلاف از نظر آماری معنادار نبود. رضایت مدیران از استانداردهای اعتباربخشی به میزان 1/8 درصد افزایش و از روش اعتباربخشی و اجرای استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستانها به ترتیب 11/6 و 8/5 درصد کاهش یافت. اعمال تغییرات در سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران در سال 1395 تأثیر چندانی در عملکرد آن از نظر مدیران بیمارستانها نداشت. مدیران بیمارستانها در دور دوم اعتباربخشی بیمارستانها از روش اعتباربخشی بیشترین و از اجرای استانداردهای اعتباربخشی کمترین رضایت را داشتند. آنها در دور سوم، رضایت بیشتری از اثرات اعتباربخشی و رضایت کمتری از اجرای استانداردهای اعتباربخشی داشتند.
بحث و نتیجه گیری: رضایت مدیران بیمارستانها از سیستم اعتباربخشی بیمارستانی در دور سوم نسبت به دور دوم کاهش اندکی یافت. توجه به نظرات مدیران و کارکنان بیمارستانها در بازنگری و اصلاح سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ضروری است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1397/9/27 | انتشار: 1397/9/27