Asadi M, Naghizadeh M M, Mazloomi S, Ghazanfari Z. Knowledge, attitude, and responsible environmental behaviors among female secondary school students. Payesh 2018; 17 (6) :677-686
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-894-fa.html
1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
3- مرکز تحقیقات آسیبهای روانی ـ اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده: (4930 مشاهده)
مقدمه: آگاهی از میزان شناخت و نگرش دانش آموزان به محیط زیست، زمینه تأثیرگذاری بر عملکرد آنها را فراهم می سازد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت دانش، نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر ایلام در سال 1395 انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی330 دانش آموز در سه پایه تحصیلی متوسطه اول انتخاب و وارد مطالعه شدند. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. همچنین از چک لیست برای ارزیابی وضعیت زیست محیطی مدرسه استفاده شد که توسط محقق تکمیل گردید. دادهها با به کارگیری شاخص های آماری توصیفی و آمار استنباطی (شامل آزمونهای آماری کای دو، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمرات آگاهی 2/8±10/3، نگرش 11/1±6/73 و رفتار 14/8±45/9 محاسبه شد. نتایج همبستگی آگاهی - نگرش، و نگرش - رفتار معنی بود. نتایج تحلیل رگرسیونی به منظور پیش بینی رفتار نشان دهنده پیش بینی کنندگی متغیرهای نگرش (0/001=p)، درآمد و پایه تحصیلی (0/28P=) بود.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معنی دار بین دانش- نگرش، و نگرش- رفتار، نیاز ضروری به آموزش مسائل زیست محیطی به دانش آموزان به عنوان آینده سازان فردا احساس می شود. بدیهی است با ارتقای فرهنگ زیست محیطی این دانش آموزان می توان به اهتمام جدی نسل آینده در حفاظت و پاسداری محیط زیست امیدوار بود.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/7/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1397/8/6 | انتشار: 1397/9/6