بررسی دانش نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول - پایش
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 17، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1397 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 686-677 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi M, Naghizadeh M M, Mazloomi S, Ghazanfari Z. Knowledge, attitude, and responsible environmental behaviors among female secondary school students. Payesh 2018; 17 (6) :677-686
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-894-fa.html
اسدی مهدیه، نقی زاده محمد مهدی، مظلومی سجاد، غضنفری زینب. بررسی دانش، نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول . پایش. 1397; 17 (6) :677-686

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-894-fa.html


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
3- مرکز تحقیقات آسیب‌های روانی ـ اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (4466 مشاهده)
مقدمه: آگاهی از میزان شناخت و نگرش دانش آموزان به محیط زیست، زمینه تأثیرگذاری بر عملکرد آنها را فراهم می سازد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت دانش، نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر ایلام در سال 1395 انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی330 دانش آموز در سه پایه تحصیلی متوسطه اول انتخاب و وارد مطالعه شدند. نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. همچنین از چک لیست برای ارزیابی وضعیت زیست محیطی مدرسه استفاده شد که توسط محقق تکمیل گردید. داده‌ها با به کارگیری شاخص ‌های آماری توصیفی و آمار استنباطی (شامل آزمون­های آماری کای دو، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمرات آگاهی 2/8±10/3، نگرش 11/1±6/73 و رفتار 14/8±45/9 محاسبه شد. نتایج همبستگی آگاهی - نگرش، و نگرش - رفتار معنی بود. نتایج تحلیل رگرسیونی به منظور پیش بینی رفتار نشان دهنده پیش بینی کنندگی متغیرهای نگرش (0/001=p)، درآمد و پایه تحصیلی (0/28P=) بود.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معنی دار بین دانش- نگرش، و نگرش- رفتار، نیاز ضروری به آموزش مسائل زیست محیطی به دانش آموزان به عنوان آینده سازان فردا احساس می شود. بدیهی است با ارتقای فرهنگ زیست محیطی این دانش آموزان می توان به اهتمام جدی نسل آینده در حفاظت و پاسداری محیط زیست امیدوار بود.
واژه‌های کلیدی: دانش، نگرش، رفتار، محیط زیست، دانش آموز
متن کامل [PDF 952 kb]   (1618 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/7/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1397/8/6 | انتشار: 1397/9/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق