Ethics code: IR.AJUMS.REC.1399.870
Amraei M, Jahanbani Veshareh E, Ahmadi Angali K, Torabipour A. The effect of knowledge, attitude, and social marketing mix on physicians’ prescribing behavior of herbal medicines. Payesh 2024; 23 (4) :603-613
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-2287-fa.html
امرائی مهدی، جهانبانی وشاره عفت، احمدی انگالی کامبیز، ترابی پور امین. بررسی تأثیر دانش، نگرش و آمیخته های بازاریابی اجتماعی بر رفتار تجویز داروهای گیاهی توسط پزشکان در شهر اهواز. پایش. 1403; 23 (4) :603-613
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2287-fa.html
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (355 مشاهده)
مقدمه: پزشکان به عنوان اصلی ترین واسطههای کانال توزیع در زنجیره ارزش داروها شناخته میشوند. رفتار تجویز داروهای گیاهی توسط پزشکان میتواند بر میزان مصرف داروهای گیاهی موثر باشد. این مطالعه برای بررسی تأثیر دانش، نگرش و آمیخته های بازاریابی اجتماعی بر رفتار تجویز داروهای گیاهی توسط پزشکان در شهر اهواز انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه مقطعی حاضر در سال۱۴۰۰ انجام شده و جامعه آماری آن شامل ۸۷۸ پزشک مشغول به کار در مراکز درمانی و مطبهای عمومی و خصوصی شهر اهواز بودند. داده ها به روش سرشماری گردآوری شد. جمع آوری داده ها با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش میزان دانش، نگرش پزشکان و تأثیر آمیخته های بازاریابی اجتماعی بر رفتار تجویز داروهای گیاهی پزشکان اهواز انجام شد. از روش های اعتبار سنجی کمی و کیفی نیز برای سنجش روایی پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی شامل ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، آزمون t و تحلیل واریانس یک طرفه با نرم افزار SPSS ۲۶ استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان دهنده یک ارتباط معنی دار بین کلیه متغیرهای نگرش، دانش و راهبرد های آمیخته بازاریابی اجتماعی با رفتار تجویز داروهای گیاهی توسط پزشکان بود، که متغیر نگرش دارای قویترین ارتباط مثبت و سایر متغیرها نیز دارای یک ارتباط مثبت معنی دار اما ضعیف بودند. تحلیل رگرسیون نشان داد دو عامل نگرش و دانش تأثیر مثبت و راهبرد ترویج تأثیر منفی و معکوسی بر رفتار تجویز داروهای گیاهی توسط پزشکان دارند. همچنین بین رفتار تجویزی پزشکان با جنسیت و سطح تحصیلات آنها رابطه ی معنی دار وجود داشت.
نتیجه گیری: دانش، نگرش و راهبرد ترویج پیش بینی کننده های رفتار تجویز داروهای گیاهی توسط پزشکان هستند. لذا اقداماتی در زمینه دسترسی به اطلاعات، افزایش دانش پزشکان، تدوین راهبرد های بازاریابی اجتماعی مناسب و همچنین استاندارد سازی فرآیند تولید و مصرف داروهای گیاهی بر رفتار تجویزی آنها بی تاثیر نخواهد بود.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1402/6/25 | پذیرش: 1403/2/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/13 | انتشار: 1403/5/29