طراحی لاگ بوک آموزشی دوره کارآموزی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بر اساس سرفصل های برنامه درسی - پایش
پنجشنبه 22 شهریور 1403
OPEN ACCESS
دوره 23، شماره 3 - ( خرداد ـ تیر 1403 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 472-461 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.AJUMS.REC.1398.421


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei Heydarabadi A, jasemzadeh M, Araban M, Mohammadian H, Hatamzadeh N, Salahshouri A. Educational logbook of the master's training course in health education and health promotion Based on the curriculum syllabus. Payesh 2024; 23 (3) :461-472
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2161-fa.html
بابائی حیدرآبادی اکبر، جاسم زاده مهرنوش، عربان مرضیه، محمدیان هاشم، حاتم زاده ناصر، سلحشوری آرش. طراحی لاگ بوک آموزشی دوره کارآموزی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بر اساس سرفصل های برنامه درسی. پایش. 1403; 23 (3) :461-472

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2161-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- مرکز تحقیقات یائسگی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (675 مشاهده)
مقدمه: لاگ بوک یک ابزار مهم یادگیری، پایش و ارزشیابی فعالیت های دانشجویان در طول تحصیل است. با توجه به بازنگری برنامه درسی رشته کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مطالعه حاضر با هدف طراحی لاگ بوک آموزشی دوره کارآموزی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت انجام شد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع توسعه ای با استفاده از فن دلفی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ به صورت ۱۰ جلسه حضوری و ۳ جلسه مجازی انجام گردیده است. در این پژوهش از مشارکت اعضای بورد تخصصی، مدیران گروهها و اعضای هیات علمی، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور با روش نمونه گیری از نوع در دسترس بهره برده شد. در ابتدا سرفصل های کارآموزی رشته با توجه به برنامه درسی رشته کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت استخراج و براساس طبقه بندی بلوم در سه حیطه شناختی، نگرشی و رفتاری تحلیل گردید و فعالیت های مورد نظر در ۵ عرصه کارآموزی طراحی و نهایی گردید.
یافته ها: در این پژوهش ۳۹ فعالیت در قالب ۵ عرصه (مطابق برنامه درسی مصوب) به عنوان فعالیت های مورد نیاز دانشجویان در لاگ بوک تدوین شد. برای عرصه مراکز ارائه خدمات جامع سلامت ۱۱ فعالیت، برای عرصه رسانه ۱۰ فعالیت، برای عرصه محیط های کار ۷ فعالیت، برای عرصه اجتماع ۷ فعالیت و برای عرصه مدرسه ۴ فعالیت در حوزه های نیازسنجی، طراحی، اجرا و ارزشیابی تعیین گردید.
نتیجه گیری: طبق لاگ بوک طراحی‌شده انتظار می‌رود دانشجویان در پایان دوره‌ی کارآموزی، مراحل مختلف یک مداخله‌ی آموزشی اعم از نیازسنجی؛ طراحی، اجرا و یا ارزشیابی را متناسب با هر محیط یا عرصه‌ی کارآموزی، تمرین کنند و توانمندی های خود را ارتقا دهند.
متن کامل [PDF 1125 kb]   (242 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: سلامت همگانی
دریافت: 1402/3/13 | پذیرش: 1403/2/16 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/2/19 | انتشار: 1403/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق