Ethics code: IR.SHAHED.REC.1399.085
Heravi-Karimooi M, Javanmardnejad S, Rejeh N. The relationship between the quality of hospital care and COVID-19 inpatients’ satisfaction in medical centers in Ilam, Iran. Payesh 2023; 22 (6) :761-770
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-2082-fa.html
هروی کریموی مجیده، جوانمردنژاد سمیه، رژه ناهید. بررسی ارتباط کیفیت مراقبت بیمارستانی با رضایت بیماران بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام در سال 1399. پایش. 1402; 22 (6) :761-770
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2082-fa.html
1- مرکز تحقیقات مراقبت های سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- بیمارستان شهید مصطفی خمینی،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایلام، ایلام، ایران
چکیده: (929 مشاهده)
مقدمه: اﻣﺮوزه ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﺑﯿﻤﺎر اﺳﺖ. ﻣﯿﺰان رﺿﺎیﺖ ﺑﯿﻤﺎر از ﮐﯿﻔﯿﺖ مراقبت ﭘﺮﺳﺘﺎری دریﺎﻓﺖ ﺷﺪه یﮑﯽ از موﻟﻔﻪﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﻣﺪیﺮیﺖ ﮐﯿﻔﯿﺖ در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎﻧﯽ هست. با توجه به این که کووید-۱۹ بیماری جدیدی است که از سال ۱۳۹۸ در ایران شیوع پیدا کرده است، این تحقیق با هدف تعیین ارتباط کیفیت مراقبت بیمارستانی با رضایت بیماران بستری در مراکز درمانی کرونا استان ایلام در سال ۱۳۹۹ انجام شد.
مواد و روش کار: این تحقیق یک مطالعه مقطعی بود که به صورت تمام شماری بر روی ۲۰۰ بیمار بستری در مراکز درمانی کرونای استان ایلام از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۹تا ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰ انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و علائم بیماری، نسخه کوتاه اصلاح شده پرسشنامه کیفیت مراقبت از دیدگاه بیمار(QPP-۱۲) و رضایت بیماران (PSI) بود. داده ها با استفاده از spssنسخه۲۲ و آزمون های آماری توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در تمام مراحل معنی دار تلقی شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سنی بیماران ۱۵/۰۵±۴۹/۶۲ بود. میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت مراقبت بیمارستانی از دیدگاه بیماران ۵/۸۳± ۴۶/۹۹ بود و در۸۳ درصد موارد کیفیت مراقبت در حد مطلوب بوده است. همچنین میانگین و انحراف معیار نمره رضایتمندی بیماران ۰/۳۴۰± ۳/۴۷ بود و ۸۷ درصد بیماران رضایت متوسط را بیان کردند. بین رضایتمندی بیمار با کیفیت مراقبت بیمارستانی ارتباط آماری مثبت و معنی دار مشاهده شد
نتیجهگیری: کیفیت مراقبت می تواند نقش موثری در افزایش رضایت مندی بیماران داشته باشد و مدیران بیمارستان ها با افزایش کیفیت مراقبت سبب کارآیی و اثربخشی سازمان و در نهایت ارتقای رضایت بیماران خواهند شد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
سلامت همگانی دریافت: 1401/12/5 | پذیرش: 1402/7/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/8/9 | انتشار: 1402/8/14