سه شنبه 11 بهمن 1401
OPEN ACCESS
دوره 21، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1401 )                   جلد 21 شماره 6 صفحات 566-549 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.RASHT.REC.1398.033


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshamooz H, Goudarzvand Chegini M, Rezaee Kelidbari H. Consequences of the new generation of hospital accreditation with the Three-Branch Model in Iran. Payesh 2022; 21 (6) :549-566
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1867-fa.html
خوش آموز حبیبه، گودرزوند چگینی مهرداد، رضایی کلیدبری حمیدرضا. پیامدهای نسل نوین اعتباربخشی بیمارستانی با الگوی سه شاخگی در ایران. پایش 1401; 21 (6) :566-549

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1867-fa.html


1- واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (143 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی ارزشیابی ساختارها، فرآیندها و نتایج عملکرد بیمارستان‌ها به ‌منظور بهبود مستمر کیفیت خدمات است که به جامعه در زمینه کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستان‌های دارای گواهی‌نامه اعتباربخشی اطمینان می‌دهد. هدف از این مطالعه، شناسایی پیامدهای نسل نوین اعتباربخشی بیمارستانی با استفاده از الگوی سه‌شاخگی است.
مواد و روش‌کار: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های آمیخته اکتشافی بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد ۲۰ مصاحبه نیمه ساختاریافته با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفت. پس از طراحی مدل اولیه، با استفاده از تکنیک دلفی، مدل توسط خبرگان اصلاح و تائید شد. سپس به ‌منظور آزمون مدل، پرسشنامه­ای محقق ساخته بر مبنای جدول مورگان و به روش نمونه­گیری طبقه‌ای سهمیه‌ای بین ۳۸۴ نفر از کارکنان بیمارستان­های کشور توزیع گردید. داده­ها با روش­ تحلیل عاملی تائیدی و با استفاده از نرم‌افزار Smart Pls۳ تحلیل شد.
یافته‌ها: داده‌ها پس از تحلیل بر اساس الگوی سه‌شاخگی در قالب ۱۸ کد، ۹ مفهوم و ۳ مقوله اصلی دسته‌بندی گردید. کدهای اصلی شامل پیامد‌های اجتماعی؛ ایجاد اعتماد عمومی، ارتقای سطح سلامت جامعه، پیامدهای سازمانی؛ بهبود عملکرد بیمارستانی، ارتباطات سازمانی و پیامدهای رفتاری؛ رضایت‌مندی کارکنان، بهبود عملکرد شغلی کارکنان، یادگیری سازمانی، رضایت‌مندی بیماران، ایمنی بیمار بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها مهم‌ترین پیامدها اعتباربخشی به ترتیب بهبود عملکرد بیمارستانی (از پیامدهای سازمانی)، رضایت‌مندی بیماران (از پیامدهای رفتاری) و ارتقاء سطح سلامت جامعه (از پیامدهای اجتماعی) بود. بدین معنا که با اجرای صحیح فرآیند اعتباربخشی شاهد بهبود عملکرد سازمان، افزایش رضایت‌مندی بیماران و ارتقاء سطح سلامت جامعه خواهیم بود.

 
متن کامل [PDF 1424 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1400/12/17 | پذیرش: 1401/9/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/10/4 | انتشار: 1401/10/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb