سه شنبه 3 خرداد 1401
OPEN ACCESS
دوره 21، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1401 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 171-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.REC.1398.045


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shomaliahmadabadi M, Tavangar H, Dehghani K. Effect of stress mangment training on Stress and Anxiety level of the mothers of peremature infants admitted to NICU. Payesh. 2022; 21 (2) :163-171
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1751-fa.html
شمالی احمدآبادی مهدی، توانگر حسین، دهقانی خدیجه، زارعی مهین. بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس بر میزان استرس و اضطراب مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان. پایش. 1401; 21 (2) :171-163

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1751-fa.html


1- سازمان آموزش و پرورش، اردکان، یزد، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (108 مشاهده)

مقدمه: بستری شدن نوزادان نارس در بخش مراقبت ویژه برای مادران با استرس و اضطراب زیادی همراه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس  بر میزان استرس و اضطراب مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی (قبل و بعد با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه مادران نوزادان بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان در بیمارستان شهید صدوقی بود. با روش نمونه‌گیری دردسترس از بین افرادی که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند، ۶۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه ۳۰  نفره آزمون و کنترل جایگزین شدند. هر دوگروه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون به پرسشنامه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS-۲۱ پاسخ دادند. اعضای گروه آزمایش مداخله مدیریت استرس  را در  هشت جلسه ۹۰ دقیقه‌ای و هفته‌ای دو ‌روز دریافت کردند. تجزیه‌ و تحلیل نتایج با روش تحلیل کواریانس و با استفاده از نسخه ۲۴ نرم‌افزار SPSS انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره‌های استرس و اضطراب گروه آزمون، در مرحله پیش‌آزمون ۸۸/۱±۱۶/۳۳ و ۲/۱۸±۱۵/۳۰ و در مرحله پس‌آزمون ۱/۹۱±۱۲/۱۳ و ۱/۹۹±۴۱/۴ بوده است. میانگین و انحراف معیار نمره‌های استرس و اضطراب گروه کنترل نیز، در مرحله پیش‌آزمون ۱/۸۱±۱۵/۹۷ و ۱/۹۶±۱۵/۰۷ و در مرحله پس‌آزمون ۲/۱۵±۱۵/۶۳ و ۱/۸۲±۱۴/۹۰ بوده است. بنابراین آموزش مدیریت استرس، باعث کاهش معنی‌دار نمرات استرس و اضطراب مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه در گروه آزمون شده است.
نتیجه‌گیری: آموزش مدیریت استرس  می‌تواند به عنوان یک مداخله موثر برای کاهش استرس و اضطراب مادران نارس بستری بخش مراقبت ویژه نوزادان مورد استفاده قرار گیرد.
 

متن کامل [PDF 719 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1400/7/11 | پذیرش: 1400/1/27 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/2/18 | انتشار: 1401/2/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb