مقدمه: بستری شدن نوزادان نارس در بخش مراقبت ویژه برای مادران با استرس و اضطراب زیادی همراه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس بر میزان استرس و اضطراب مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی (قبل و بعد با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه مادران نوزادان بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان در بیمارستان شهید صدوقی بود. با روش نمونهگیری دردسترس از بین افرادی که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند، ۶۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه ۳۰ نفره آزمون و کنترل جایگزین شدند. هر دوگروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS-۲۱ پاسخ دادند. اعضای گروه آزمایش مداخله مدیریت استرس را در هشت جلسه ۹۰ دقیقهای و هفتهای دو روز دریافت کردند. تجزیه و تحلیل نتایج با روش تحلیل کواریانس و با استفاده از نسخه ۲۴ نرمافزار SPSS انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرههای استرس و اضطراب گروه آزمون، در مرحله پیشآزمون ۸۸/۱±۱۶/۳۳ و ۲/۱۸±۱۵/۳۰ و در مرحله پسآزمون ۱/۹۱±۱۲/۱۳ و ۱/۹۹±۴۱/۴ بوده است. میانگین و انحراف معیار نمرههای استرس و اضطراب گروه کنترل نیز، در مرحله پیشآزمون ۱/۸۱±۱۵/۹۷ و ۱/۹۶±۱۵/۰۷ و در مرحله پسآزمون ۲/۱۵±۱۵/۶۳ و ۱/۸۲±۱۴/۹۰ بوده است. بنابراین آموزش مدیریت استرس، باعث کاهش معنیدار نمرات استرس و اضطراب مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه در گروه آزمون شده است.
نتیجهگیری: آموزش مدیریت استرس میتواند به عنوان یک مداخله موثر برای کاهش استرس و اضطراب مادران نارس بستری بخش مراقبت ویژه نوزادان مورد استفاده قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |