مقایسه تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و شبکه مجازی مبتنی بر تلفن همراه بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر بهبود رفتار مصرف غذای آماده در دختران دبیرستانی - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 19، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1398 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 120-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ACECR.ROYAN.REC.1395.71


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tehrani M, shakerinejad G, Jarvandi F, Hajinajaf S, Baji Z. Comparing lecture- and mobile-based education on Fast Food Consumption Behavior in female High School students. Payesh 2020; 19 (1) :109-120
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1319-fa.html
تهرانی معصومه، شاکری نژاد قدرت اله، جاروندی فرزانه، حاجی نجف سعیده، باجی زهرا. مقایسه تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و شبکه مجازی مبتنی بر تلفن همراه بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر بهبود رفتار مصرف غذای آماده در دختران دبیرستانی. پایش. 1398; 19 (1) :109-120

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1319-fa.html


1- جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران
چکیده:   (2834 مشاهده)
اهداف: امروزه روش های سنتی آموزش با ظهور فن آوری کارایی خود را از دست داده است. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و شبکه مجازی مبتنی بر تلفن همراه بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر بهبود رفتار مصرف غذای آماده در دختران دبیرستانی شهر اهواز انجام شد.
روش کار: این مطالعه مداخله ای بر 61 دختر دبیرستانی شهر اهواز (31 نفر در گروه سخنرانی و 30 نفر در گروه شبکه مجازی) انجام شد. داده ها در زمان های قبل، بلافاصله بعد و 2 ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده و نیز پرسشنامه بسامد خوراک جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویراست 24 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده در هر کدام از گروه های سخنرانی و شبکه مجازی نسبت به قبل از مداخله افزایش معنادار یافت. رفتار مصرف غذای آماده نیز در هر یک از دو گروه به طور معنادار نسبت به قبل از مداخله کاهش یافت. تفاوت معنادار از نظر سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده میان دو روش آموزشی مشاهده نگردید. رفتار مصرف غذای آماده تنها در مقطع 2 ماه بعد از مداخله میان دو روش آموزشی تفاوت معنادار داشت.
نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده با استفاده از هر یک از روش های سخنرانی و شبکه مجازی بر بهبود رفتار مصرف غذای آماده مؤثر بود. میان دو روش آموزشی تفاوت معنادار مشاهده نگردید.
واژه‌های کلیدی: سخنرانی، شبکه مجازی، غذای آماده
متن کامل [PDF 941 kb]   (829 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
دریافت: 1398/10/8 | پذیرش: 1398/12/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/12/13 | انتشار: 1398/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق