دوشنبه 17 مرداد 1401
OPEN ACCESS
دوره 8، شماره 2 - ( بهار 1388 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 201-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masumeh Simbar, Farideh Ghaffari, Shahnaz Zahrani, Hamid Reza Alavi Majd. Quality of midwifery care in labor and delivery wards of selected Kordestan medical science university hospitals. Payesh. 2009; 8 (2) :191-201
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-625-fa.html
معصومه سیمبر ، فریده غفاری ، شهناز زهرانی ، حمیدرضا علوی مجد . کیفیت ارایه مراقبت‌های مامایی به زنان بستری در بخش زایمان بیمارستان‌های منتخب، دانشگاه علوم پزشکی کردستان. پایش. 1388; 8 (2) :201-191

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-625-fa.html


چکیده:   (5259 مشاهده)
ارتقاي سطح کيفيت يکي از 5 راهبرد جهاني براي بهبود برنامه‌هاي بهداشت باروري در سال 2004 اعلام شده است. سازمان بهداشت جهاني بر نظارت و ارزيابي ساختار، فرايند و پيامد خدمات، براي ارتقاي سطح کيفيت تأکيد مي‌کند. اين مطالعه با هدف بررسي کيفيت ارائه مراقبت‌هاي حين زايمان طبيعي به مادران بستري در دو بيمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکي کردستان، در سه بعد فوق صورت گرفت.
در اين مطالعه توصيفي، کيفيت ارائه مراقبت به 96 زن با بارداري طبيعي که به روش غيرتصادفي سهميه‌اي انتخاب شده بودند، با استفاده از دو فهرست بازبيني مشاهده ساختار و مراقبت و يک پرسشنامه رضايت سنجي مورد بررسي قرارگرفت. سپس اطلاعات با نرم‌افزار SPSS 11.5 تجزيه و تحليل شد.
مراقبت‌هاي مامايي در مراحل مختلف زايمان، با ميانگين درصد تطابق با وضعيت مطلوب، در مرحله اول (4/71 درصد)، مرحله دوم (03/63 درصد)، مرحله سوم (63/80 درصد) و در مرحله دو ساعت اول بعد از زايمان (50/70 درصد)، ارائه شدند. پايين‌ترين سطح کيفيت مراقبت‌ها به حمايت روحي و رواني، شستن دست و کنترل علايم حياتي مربوط مي‌شد.
نصب دستورالعمل‌ها و يا ترويج استفاده از پارتوگراف براي نظارت و ارزيابي مستمر کيفيت مراقبت توسط مديران، افزايش كاركنان مامايي، فراهم کردن امکانات براي حضور همراه به منظور بالا بردن سطح کيفيت مراقبت‌هاي روحي و رواني مي‌توانند موجب ارتقاي سطح کيفيت مراقبت‌ها و در نهايت، افزايش ميزان سلامت و رضايت مشتريان شوند.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، کیفیت، مراقبت، زایمان
متن کامل [PDF 314 kb]   (2898 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1388/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb