طراحی و مدل‌سازی یک ساختار یکپارچه QFDFMEA در مراکز خدمات درمانی - پایش
چهارشنبه 26 دی 1403
OPEN ACCESS
دوره 9، شماره 2 - ( بهار 1389 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 130-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Reza Maleki, Ali Reza Zohor, Farbod Ebadifard Azar, Kamran Rezaie, Mahmoud Ebadian. An integrated approach in healthcare system in accordance with QFD/ FMEA. Payesh 2010; 9 (2) :117-130
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-571-fa.html
علیرضا ملکی ، علیرضا ظهور ، فربد عبادی فرد آذر ، کامران رضائی ، محمود عبادیان . طراحی و مدل‌سازی یک ساختار یکپارچه QFDFMEA در مراکز خدمات درمانی. پایش. 1389; 9 (2) :117-130

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-571-fa.html


چکیده:   (7657 مشاهده)
کيفيت، يکی از مهم‌ترين معيارها جهت کسب رضايت مشتريان در مراکز خدماتی ـ درمانی است. مروری بر کارهای انجام شده در زمينه بهبود کيفيت در مراکز خدمات درمانی، بيانگر توجه محققان بر ارائه ابزارهای کيفی جهت ارزيابی کيفيت خدمات درمانی می‌باشد. عمده ابزارهای کيفی که در اين مطالعات مورد استفاده فراوان قرار گرفته‌اند گسترش عملکرد کيفی (Quality Function Deployment) و تجزيه و تحليل اثرات و حالات خطا (Failure Mode and Effect Analysis) هستند. در اين مقاله از تمام منابع موجود در زمينه کاربرد QFD و FMEA در مراکز خدمات درمانی جهت يك پژوهش كامل و جامع استفاده مي‌شود.
روش پژوهش، شامل مطالعات جامع كتابخانه‌اي، تحقيق گسترده در منابع اطلاعاتي و سايت‌هاي شبكه‌ جهاني اينترنت و نيز مطالعات ميداني است. در اين مقاله با تمرکز بر نقاط ضعف و قوت کارهای پيشين، يک ساختار يکپارچه از دو ابزار گسترش عملكرد كيفي (Quality Function Development-QFD) و تجزيه و تحليل اثرات و حالات خطا (Failure Mode and Effect Analysis-FMEA) پيشنهاد شده است که هدف نهايي آن بهبود خدمات بهداشتي و درماني به گونه‌اي است که بيشترين رضايت را در مشتريان ايجاد نمايد. ساختار پيشنهادي داراي چهار مرحله بوده که سه مرحله اول آن استفاده از رويکرد QFD است. ورودي مرحله اول خواسته‌هاي مشتريان است که از طريق رويکرد تعالی سازمانی شناسائی می‌شوند و خروجي آن تعيين درجه اهميت مشخصه‌هاي کيفي خدمات درماني است. اين مرحله، خانه کيفيت مدل QFD را تشکيل می‌دهد. در مرحله دوم، ترکيب بهينه‌اي از فعاليت‌هاي درماني قابل اندازه‌گيري که براي پياده‌سازي مشخصه‌هاي کيفي در يک مرکز خدمات درماني مورد نياز هستند از طريق يک مدل برنامه‌ريزي عدد صحيح و با توجه به محدوديت‌هاي موجود در سيستم تعيين مي‌شوند. در مرحله سوم، خطاهاي بالقوه‌ ناشی از اجرای مهم‌ترين فعاليت‌های درمانی مرحله دوم که سبب نارضايتي مشتريان شده و کيفيت خدمات ارائه شده را کاهش مي‌دهند تعيين می‌شوند. در مرحله چهارم به منظور کاهش اثرات مهم‌ترين خطاهای بالقوه خروجی مرحله سوم، رويکرد FMEA اجرا شده و با تعيين درجه خطر آنها، اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه لازم جهت حذف و يا کاهش اثرات آنها در سيستم برنامه‌ريزي مي‌شوند. به منظور ارزيابی مدل پيشنهادی يک مثال نيز ارائه شده است که نتايج به دست آمده حاکی از عملکرد مناسب ساختار پيشنهادی است.
متن کامل [PDF 349 kb]   (4795 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1389/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق