Ethics code: UM.TNC2/UMREC_3195
1- گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده آموزش، دانشگاه مالایا، مالزی
چکیده: (115 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه به بررسی چالشهای رفتاری و مسائل دلبستگی که کودکان فرزندخوانده در خانوادههای ایرانی با آن مواجه هستند، چگونگی پاسخ والدین فرزندپذیر به این چالشها و ادراکات والدین از دلبستگی پرداخته و به دنبال ارائه توصیههای عملی برای بهبود سیستمهای حمایتی در مراقبتهای پس از فرزندخواندگی بوده است.
مواد و روش کار: یک رویکرد کیفی پدیدارشناسانه با استفاده از تحلیل پدیدارشناسی تفسیری (IPA) بهکار گرفته شد تا تجربیات زیسته مادران فرزندپذیر در ایران درک شود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند عمقی جمعآوری شدند و با استفاده از نرمافزارهای PYTHON و MAXQDA برای شناسایی مضمون های تکراری مربوط به چالشهای رفتاری، پاسخهای والدین و ادراکات دلبستگی تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان فرزندخوانده در ایران اغلب با چالشهای رفتاری قابلتوجهی شامل اختلالات دلبستگی، مشکلات تنظیم هیجانی و تأخیرهای رشدی مواجه هستند. این مسائل اغلب به آسیب های روانی اولیه و مراقبتهای ناپیوسته مرتبط هستند. والدین فرزندپذیر از راهبردهای مقابلهای مختلفی مانند ایجاد محیطهای ساختارمند، جستجوی راهنمایی حرفهای و اتکا به حمایتهای عاطفی شبکههای اجتماعی خود استفاده میکنند. با این حال، بسیاری از والدین به دلیل انگ اجتماعی، پنهانکاری در مورد فرزندخواندگی و احساس ناکارآمدی، در ایجاد دلبستگی ایمن با فرزندان خود دچار مشکل هستند.
نتیجهگیری: این مطالعه بر شیوع چالشهای رفتاری و مسائل دلبستگی در میان کودکان فرزندخوانده در خانوادههای ایرانی تأکید داشته و بر لزوم تقویت سیستمهای حمایتی از جمله خدمات مشاورهای و منابع آموزشی برای خانوادههای فرزندپذیر تأکید نمود. همچنین مطالعه حاضر بر لزوم ایجاد برنامههای آگاهیبخشی عمومی و اصلاح سیاست گذاری برای ارتقای سلامت روانی و عاطفی کودکان فرزندخوانده و خانوادههای آنان در ایران تأکید نمود.
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
سلامت همگانی دریافت: 1403/7/27 | پذیرش: 1403/11/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/12/11 | انتشار: 1403/12/11