1- گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
چکیده: (77 مشاهده)
سردبیر محترم،
دانشگاه موتور محرک علم، پژوهش و فناوری و نقش کلیدی در توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری یک کشور دارد. دانشگاهها در طول تاریخ با توجه به تغییرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی پیرامونشان دچار تغییراتی شدند. سیر تغییر و تحول دانشگاهها در جهان بیانگر پنج نسل مختلف دانشگاهها شامل نسل اول (دانشگاه آموزش محور)، نسل دوم (دانشگاه پژوهش محور)، نسل سوم (دانشگاه محصول محور)، نسل چهارم (دانشگاه جامعه محور) و نسل پنجم (دانشگاه ارزش محور) است.
در حالیکه، آموزش نقش محوری در دانشگاههای نسل اول داشته، دانشگاه نسل دوم به پژوهش هم علاوهبر آموزش، اهمیت زیادی میدهد. دانشگاههای نسل سوم علاوه بر آموزش و پژوهش، به نوآوری و کارآفرینی هم اهمیت میدهند. دانشگاه نسل چهارم، علاوه بر آموزش، پژوهش و بهرهگیری از دانش، به توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه هم میپردازد. در نهایت، دانشگاههای نسل پنجم به دنبال توسعه ارزشی انسانها خواهد بود و با استفاده از هوش مصنوعی و با توجه به ویژگیهای اختصاصی دانشجویان، دانش، مهارت و نگرش آنها را به گونهای ارتقا میدهند که بهترین عملکرد را در مشاغل مناسب داشته باشند...
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1403/4/20 | پذیرش: 1403/4/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/8/8