ضرورت تغییر پارادایم به سیستم ایمن در حوزه ارتقای ایمنی ترافیک در دهه دوم اقدام برای ایمنی راه - پایش
چهارشنبه 3 دی 1404
OPEN ACCESS

XML English Abstract Print


1- دانشکده علوم و فنون پلیس راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
چکیده:   (32 مشاهده)
سردبیر محترم،
قبل از دهه ۸۰ میلادی برای مقابله با مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، سیاست‌گذاری ایمنی راه‌ها بر اصل اثرگذاری و ارتقای "رفتار ایمن کاربران راه" استوار بود. با گذشت زمان و آشکار شدن نواقص این دیدگاه، تغییرات مهمی در نوع تفکر به ایمنی راه‌ها و دیدگاه دانشمندان و متخصصان این حوزه و معرفی سیستم ایمن صورت گرفت. اولین گام برای ایجاد سیستم ایمن، تغییر ذهنیت در محیط­های علمی و اجرایی یک کشور در ارتباط با بحث ایمنی راه‌ها و پذیرش یک اصل اخلاقی مهم است که عنوان می کند؛ هیچ انسانی نباید در نتیجه حوادث ترافیکی آسیب شدید ببیند و یا جان خود را از دست بدهد. با توجه به اهمیت حوادث ترافیک جاده ای در ایران به عنوان یک مشکل سلامت عمومی و نیز با عنایت به شروع دهه دوم اقدام برای ایمنی راه ها و نیز عملکرد موثر رویکرد سیستم ایمن در کاهش حوادث ترافیکی و ارتقای ایمنی راه، توصیه می‌شود در سیاست گذاری ایمنی راه کشور، راهبردها و اقدامات برای پیشگیری از حوادث ترافیکی و ارتقای ایمنی راه منطبق بر رویکرد سیستم ایمن باشد.
متن کامل [PDF 696 kb]   (13 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: سلامت همگانی
دریافت: 1403/3/19 | پذیرش: 1403/3/26 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/10/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق