چکیده: (4259 مشاهده)
استرس و مقابله با آن از جمله مسايلي است که در قشر نوجوان مطرح بوده و يکي از حيطههاي قابل توجه در حوزه روانشناسي اين گروه سني است که تاثير شگرفي بر سلامت رواني و جسماني آنها مي گذارد. هدف از اين مطالعه ارزيابي عوامل استرس زا ، راهبردهاي مقابلهاي و عوامل مرتبط با آنها در ميان نمونهاي از نوجوانان است. يک مطالعه مقطعي تحليلي براي بررسي اثرات ناشي از عوامل استرس زا، راهبردهاي مقابلهاي و برخي از عوامل دموگرافيک مؤثر بر استرس درک شده تعداد 402 نوجوان پسر تهراني طراحي گرديد. جهت جمعآوري اطلاعات از پرسشنامه ارزيابي فرآيندهاي استرس و مقابله در نوجوانان و مقياس استرس درک شده استفاده شد. ميانگين سني نوجوانان0/68 ± 15/44 بود. ميانگين استرس درک شده در نمونه مورد مطالعه6/02 ± 17/99 بدست آمد. سبک شناختي/عاطفي متداولترين سبک مقابلهاي مورد استفاده بوسيله شرکتکنندگان مطالعه شناخته شد. يافتهها حاکي از آن بود که رابطه معنيدار بين استرس درک شده و استرس تجمعي وجود دارد. در رگرسيون چندگانه عواملي همچون استرس تجمعي، منابع حمايت اجتماعي، سطح تحصيلات والدين و معدل تحصيلي دانشآموزان، عوامل پيش بيني کننده استرس درک شده شناخته شدند. يافتههاي اين مطالعه نشان ميداد که استرک درک شده توسط نوجوانان رابطه معنيداري با متغيرهايي همچون استرس تجمعي، حمايت اجتماعي و تحصيلات والدين دارد و بنابراين با کاهش مشکلات چالش انگيز و تقويت آگاهي والدين و حمايت اجتماعي ميتوان گام مثبتي در جهت کاهش استرس درک شده توسط نوجوانان برداشت و مطالعات بيشتر ميتواند مبين راهکارهاي موثر در اين زمينه باشد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1390/1/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1394/2/23 | انتشار: 1394/2/25