Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1396.4467
1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (1698 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی به عنوان یک راهبرد ارزشیابی کیفیت و ایمنی خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی و درمانی دارای چهار رکن اصلی حاکمیت، استاندارد، روش ارزیابی و ارزیابان است. اعتبار و ارزش این برنامه به میزان زیادی به عملکرد و رفتار ارزیابان بستگی دارد .لذا، این مطالعه با هدف شناسایی سبک و روشهای ارزشیابی ارزیابان اعتباربخشی بیمارستان ها انجام شد.
مواد و روش کار: در پژوهش کیفی حاضر 35 مصاحبه نیمهساختاریافته با ارزیابان اعتباربخشی و تیم مدیریتی بیمارستانها انجام شد. از روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده ها، استفاده شد. صحت و دقت سبکهای شناسایی شده در یک پانل متخصصان بررسی و تایید شد.
یافتهها: روشها و شیوههای مورد استفاده ارزیابان در اعتباربخشی بیمارستانها در قالب 6 سبک ارزشیابی قابل دسته بندی بود؛ شامل: ضابطه مند، سلیقه ای، مشارکتی، بازجویی، نظام مند، جستجوگر بود.
نتیجهگیری: سبکهای شناسایی شده در این پژوهش میتواند در سازماندهی تیمهای اثربخش ارزیابی و توزیع بهینه آنها نقش داشته و به نوعی موجب افزایش یادگیری و ارتقای توانمندی و مهارت های ارزیابان شود. همچنین، میتوان تیم های ارزشیابی را برای محیطهای سازمانی که با آن روبرو می شوند، هدفمند انتخاب نمود. توجه به نتایج این مطالعه توسط مدیران و سیاستگذاران حوزه اعتباربخشی میتواند به ایجاد نتایج مثبت در روند اعتباربخشی بیمارستانها کمک نماید.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1400/1/30 | پذیرش: 1400/12/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/12/24 | انتشار: 1401/2/20