وضعیت ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران: سوال پژوهش تولید دانش انتقال دانش ترویج استفاده از شواهد - پایش
دوشنبه 15 مرداد 1403
OPEN ACCESS
دوره 20، شماره 5 - ( مهر - آبان 1400 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 570-561 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IUMS.REC 1395.28656


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tourani S, Rafiei N, Malakouti S K, Rimaz S, Heidari A. The knowledge translation status in Iran University of Medical Sciences: “research question”, “knowledge production”, “knowledge transfer”, and “promoting the use of evidence”. Payesh 2021; 20 (5) :561-570
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1503-fa.html
تورانی سوگند، رفیعی نرگس، ملکوتی سید کاظم، ریماز شهناز، حیدری علیرضا. وضعیت ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران: سوال پژوهش، تولید دانش، انتقال دانش، ترویج استفاده از شواهد. پایش. 1400; 20 (5) :561-570

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1503-fa.html


1- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
3- مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- مرکز تحقیقات بیولوژی پرتو، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (2308 مشاهده)
مقدمه: ترجمان دانش عبارت است از فرآیند تولید، تبادل و به‌کارگیری صحیح دانش ازنظر اخلاقی، که از برهم‌کنش‌ میان پژوهشگران و مصرف‌کنندگان سلامت، منجر به تولید محصولات مؤثرتر و نظام ارائه خدمات سلامت قوی‌تر می شود. پژوهشهای کمک کننده به سیاستگذاری در حوزه ترجمان دانش، یکی از نیازهای نظام سلامت کشور است و باید فعالیت در این حوزه توسعه یابد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی، 9 دانشکده و 33 مرکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایران که با بیش از 3 سال سابقه تأسیس داشتند به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شده و با استفاده از پرسشنامه معتبر "خودارزیابی سازمان‌های تولیدکننده دانش"، وضعیت ترجمان دانش آنها ارزیابی شد. داده‌ها با بهره گیری از نرم‌افزار SPSS.18 و با استفاده از محاسبه میانگین و انحراف معیار توصیف شدند.
یافتهها: میانگین امتیازات در حیطه‌های "سؤال پژوهش"، "تولید دانش"، "انتقال دانش" و "ترویج استفاده از شواهد" به ترتیب (2/31)، (2/83)، (2/35) و (2/20) (از 5) به دست آمد. بیشترین نقاط ضعف در حیطه انتقال دانش و بیشترین نقاط قوت مربوط به حیطه تولید دانش بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادند که ظرفیت پژوهش و تولید دانش در دانشگاه علوم پزشکی ایران تا حدودی قابل‌قبول و مناسب است اما نقاط ضعف قابل‌توجهی در حیطه‌های سوال پژوهش، انتقال دانش و ترویج استفاده از شواهد، خصوصاً در تعامل بین محققان و کاربران دانش وجود دارد. لذا پیشنهاد می‌شود سیاستهای جامعی در سطوح کشوری و دانشگاهی در جهت تسهیل ارتباط بین محققان و کاربران دانش و حمایت از فعالیت‌های ترجمان دانش تدوین شود.
متن کامل [PDF 1277 kb]   (1029 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1399/7/23 | پذیرش: 1400/6/16 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/22 | انتشار: 1400/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق