تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر وضعیت مهارت‌های زندگی نوجوانان دختر - پایش
سه شنبه 28 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 18، شماره 5 - ( مهر ـ آبان 1398 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 495-485 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1397.37
Clinical trials code: IRCT20181031041514N1

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Morowatisharifabad M, miri M, Sharifzadeh G, Dastgerdi R, Vahdaninia V, baghernezhad F et al . The effect of training based on social cognitive theory on the life skills of adolescent girls. Payesh 2019; 18 (5) :485-495
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1188-fa.html
مروتی شریف آباد محمدعلی، میری محمدرضا، شریف زاده غلامرضا، دستجردی رضا، وحدانی نیا ولی اله، باقرنژاد حصاری بی بی فاطمه و همکاران.. تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر وضعیت مهارت‌های زندگی نوجوانان دختر . پایش. 1398; 18 (5) :485-495

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1188-fa.html


1- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
2- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
4- دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
5- مرکز مطالعات سیاستگذاری عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3396 مشاهده)
مقدمه: نوجوانی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر فردی است. این در حالی است که تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی و نیز پیچیده و متنوع شدن روابط انسانی باعث ایجاد فشارهایی بر فرد می‌شود که مقابله موثر با آن نیازمند توانمندی‌های روانی- اجتماعی است. این مطالعه به تعیین تاثیر مهارت‌های زندگی در نوجوانان دختر شهر بیرجند پرداخته است.
مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر وضعیت جامعه مورد مطالعه دختران 1۴-1۲سال مقطع متوسطه اول شهر بیرجند در سال ۱۳97 بودند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه مهارت‌های زندگی ساعتچی و همکاران بود که قبل و دو ماه بعد از مداخله در دو گروه توسط نوجوانان تکمیل گردید. مداخله آموزشی نظریه محور شامل برگزاری شش جلسه آموزشی جهت نوجوانان در رابطه با مهارت کنترل خشم و استرس و یک جلسه اموزشی جهت والدین بود. داده ها با استفاده  از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
یافته‌ها: میانگین نمره کل مهارت‌های زندگی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب 28/43 ± 124/47 و 85/25 ± 148/85 و در گروه شاهد قبل و بعد از مداخله به ترتیب 34/10 ± 142/4 و 13/95 ± 139/79 بوده است. میانگین نمره در همه ابعاد مهارت‌های زندگی در گروه مداخله، بطور معنادار افزایش داشته است.
بحث و نتیجه گیری: آموزش، ابزاری قدرتمند برای توانمندسازی نوجوانان است. مداخله آموزشی کنترل خشم و استرس مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر مهارت‌های زندگی موثر است. آموزش هریک از مهارت‌های زندگی می‌تواند بر ارتقای وضعیت سایر مهارت‌ها تاثیر داشته باشد. 
متن کامل [PDF 656 kb]   (1077 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
دریافت: 1398/7/3 | پذیرش: 1398/8/13 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/8/20 | انتشار: 1398/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق