Ethics code: IRAJUMS.REC.1399677
Shakerinejad G, zandieh A, Hatamzadeh N, Sharhani A, Mazaheri M. The effect of online educational intervention based on the Extended Theory of Reasoned Action on interpersonal communication skills of health care workers. Payesh 2022; 21 (4) :409-420
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-1854-fa.html
شاکری نژاد قدرت اله، زندیه اعظم، حاتم زاده ناصر، شرهانی اسعد، مظاهری مریم. بررسی تاثیر آموزش مجازی مبتنی بر تئوری عمل منطقی توسعه یافته بر مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت. پایش. 1401; 21 (4) :409-420
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1854-fa.html
1- جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
4- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
5- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
چکیده: (1871 مشاهده)
مقدمه: ارتباطات بین فردی مراقبین سلامت و مراجعین یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رضایتمندی مراجعین از مراکز خدمات جامع سلامت می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش مجازی مبتنی بر نظریه عمل منطقی توسعهیافته بر مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت شهر اهواز انجام گرفت.
مواد و روش کار: این مطالعه مداخله ای بر روی 88 نفر از مراقبین سلامت شهر اهواز (44 نفر گروه آزمون و 44 نفر گروه شاهد) در سال 1400 انجام شد. داده ها در زمان های قبل و 2 ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه سازه های نظریه عمل منطقی توسعه یافته و نیز پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی جمع آوری گردید. محتوای آموزشی بصورت مجازی با استفاده از شبکه اجتماعی (واتساپ) طی 12 جلسه 60 دقیقهای در اختیار گروه آزمون قرار گرفت به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویراست 24 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: میانگین امتیاز سازه های نظریه عمل منطقی توسعه یافته در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بعد از مداخله افزایش معنادار یافت. و نیز میزان مهارت های ارتباطی بین فردی در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به گروه شاهد به طور معنادار افزایش داشت . بیشترین تغییر مربوط به نگرش و رفتار و کمترین تغییر مربوط به هنجارذهنی بود.
نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر نظریه عمل منطقی توسعه یافته بصورت مجازی با استفاده شبکه اجتماعی(واتساپ) بر بهبود مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت مؤثر بود. ه نظر می رسد که اجرای اینگونه برنامه های آموزشی می تواند برای افزایش مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت مفید باشد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
سلامت همگانی دریافت: 1400/11/30 | پذیرش: 1401/5/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/2 | انتشار: 1401/6/14