شنبه 2 مهر 1401
OPEN ACCESS
دوره 21، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1401 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 420-409 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IRAJUMS.REC.1399677


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakerinejad G, zandieh A, Hatamzadeh N, Sharhani A, Mazaheri M. The effect of online educational intervention based on the Extended Theory of Reasoned Action on interpersonal communication skills of health care workers. Payesh. 2022; 21 (4) :409-420
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1854-fa.html
شاکری نژاد قدرت اله، زندیه اعظم، حاتم زاده ناصر، شرهانی اسعد، مظاهری مریم. بررسی تاثیر آموزش مجازی مبتنی بر تئوری عمل منطقی توسعه یافته بر مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت. پایش. 1401; 21 (4) :420-409

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1854-fa.html


1- جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران
4- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران
5- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
چکیده:   (121 مشاهده)
مقدمه: ارتباطات بین فردی مراقبین سلامت و مراجعین یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر رضایتمندی مراجعین از مراکز خدمات جامع سلامت می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش مجازی مبتنی بر نظریه عمل منطقی توسعه‌یافته بر مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت شهر اهواز انجام گرفت.
مواد و روش کار: این مطالعه مداخله ای بر روی 88 نفر از مراقبین سلامت شهر اهواز (44 نفر گروه آزمون و 44 نفر گروه شاهد) در سال 1400 انجام شد. داده ها در زمان های قبل و 2 ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه سازه های نظریه عمل منطقی توسعه یافته و نیز پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بین فردی جمع آوری گردید. محتوای آموزشی بصورت مجازی با استفاده از شبکه‌ اجتماعی (واتساپ) طی 12 جلسه 60 دقیقه‌ای در اختیار گروه آزمون قرار گرفت به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویراست 24 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها: میانگین امتیاز سازه های نظریه عمل منطقی توسعه یافته در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بعد از مداخله افزایش معنادار یافت. و نیز میزان مهارت های ارتباطی بین فردی در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به گروه شاهد به طور معنادار افزایش داشت . بیشترین تغییر مربوط به نگرش و رفتار و کمترین تغییر مربوط به هنجارذهنی بود.

نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر نظریه عمل منطقی توسعه یافته بصورت مجازی با استفاده شبکه اجتماعی(واتساپ) بر بهبود مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت مؤثر بود. ه نظر می رسد که اجرای اینگونه برنامه های آموزشی می تواند برای افزایش مهارتهای ارتباطی بین فردی مراقبین سلامت مفید باشد.
متن کامل [PDF 1068 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: 1400/11/30 | پذیرش: 1401/5/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/2 | انتشار: 1401/6/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb