جمعه 15 مرداد 1400
OPEN ACCESS
دوره 15، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1395 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 131-142 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamid soori, Ali moradi. Accident black spots of motor vehicle crash resulting in injury and death in suburban and rural of Tehran Province using a geographic information system. Payesh. 2016; 15 (2) :131-142
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-181-fa.html
حمید سوری ، علی مرادی . تعیین مناطق حادثه خیز و عوامل خطر محیطی سوانح رانندگی منجر به جرح و مرگ در راه های برون شهری و روستائی استان تهران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیائی. پایش. 1395; 15 (2) :131-142

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-181-fa.html


چکیده:   (2485 مشاهده)
بررسی محورهای بین شهری از نظر عوامل محیطی سوانح رانندگی می تواند در شناسائی دقیق تر این عوامل و سهم هریک از آنها در ایجاد حوادث موثر باشد. این مطالعه به منظور تعیین مناطق حادثه خیز و عوامل خطر سوانح رانندگی منجر به جرح و مرگ در راههای برون شهری و روستائی استان تهران در سال 1391 انجام شد. مطالعه حاضر با استفاده از داده های ثبت اطلاعات کشوری انجام شد. آدرس محل وقوع سوانح از طریق داده های جمع آوری شده توسط پاسگاه های پلیس راهنمائی و رانندگی جاده های برون شهری استان تهران استخراج گردید. در این مطالعه مختصات جغرافیائی محل وقوع حوادث وارد کامپیوتر گردیده و با استفاده از نرم افزار Arc-GIS لایه های مختلف اطلاعات جغرافیائی روی هم قرار گرفت و نقشه خطر معابر برون شهری استان تهران استخراج گردیدند. در مجموع 1089 حادثه مورد مطالعه قرار گرفت. 182مورد (16/7%) مورد منجر به فوت و 907 مورد (83/3%) منجر به جرح شده بود. در کل 971 مورد (89/2%) از حوادث مورد بررسی در جاده ها و بزرگراه های بین شهری و 118 مورد (10/8%( در جاده های روستائی به وقوع پیوسته است. غرب و شمال غرب استان تهران مهمترین مناطق وقوع سوانح رانندگی منجر به جرح و مناطق جنوب شهرستان تهران، شمال شرق و مرکز شهرستان شهرری، شرق شهرستان اسلامشهر و جنوب شهرستان رباط کریم مهمترین مناطق وقوع سوانح رانندگی منجر به فوت بودند. شدت حوادث ترافیکی در آزاد راهها و بزرگراهها، مناطق غیر مسکونی، هنگام طلوع آفتاب، منحنی های عمودی و افقی، خارج از باند سواره رو و هوای ناپایدار بیشتر بودند.
متن کامل [PDF 3218 kb]   (1045 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
پذیرش: 1394/1/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1394/12/11 | انتشار: 1394/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb