دوره 20، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1399 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 91-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: EE/98.24.3.26202/scu.ac.ir


XML English Abstract Print


1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (453 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب کودکان و استرس فرزندپروری مادران بود.
مواد و روش کار: جامعه پژوهش، کودکان 7 تا 12 ساله اهوازی با نشانه ­های اضطراب بودند که بدین منظور سه کودک 7 تا 12 ساله با نشانه­ های اضطراب به همراه مادران­شان، با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. کارایی پروتکل آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد در طی سه مرحله (خط پایه، درمان 12 جلسه­ ای و پیگیری 1 ماهه) با استفاده از پرسشنامه­ های اضطراب کوکان اسپنس- فرم والد  و فرم کوتاه پرسشنامه استرس فرزندپروری آبیدین مورد بررسی قرار گرفت. داده ­ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. از جمله مهمترین متغیرهای تحلیل دیداری، تغییرات روند، تعییرات جهت، PND و POD بود.
یافته ها: شاخص­ های تغییر پایای مادران و کودکان نشان داد که شاخص همه آزمودنی­ ها در مرحله­ی پیگیری به جز در مادر و کودک سوم معنادار بوده است. بررسی درصدهای بهبودی آزمودنی­ ها نشان داد که تغییرات درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا هماهنگ و همسو با هم است.
نتیجه گیری: آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد با افزایش پذیرش، ذهن ­آگاهی و حرکت در جهت ارزش­ های فرزندپروری والدین می­ تواند باعث کاهش استرس فرزندپروری آنها و اضطراب کودکان شود. 
متن کامل [PDF 1084 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1399/4/15 | پذیرش: 1399/11/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/12/11 | انتشار: 1399/12/11