1- باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران
2- مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی عرفان، شیراز، ایران
چکیده: (3374 مشاهده)
مقدمه: محدودیتهای کلامی افراد، و فقدان آگاهی آنها نسبت به هیجانات و اعمال خود ، ارزیابی روان شناختی آنها را با محدودیت هایی مواجه ساخته است. بنابراین نیاز مبرمی برای شناسایی و کاربرد ابزار تشخیصی غیر کلامی که بتواند هیجانات و مهارت های شناختی افراد را مورد ارزیابی قرار دهد، وجود دارد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس آزمون نقاشی سیلور(Silver Drawing Test) در جمعیت دانشجویی شهر شیراز بود.
مواد و روش کار: 500 نفر از دانشجویان شهر شیراز به شیوه خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها آزمون آزمون نقاشی سیلور(SDT)، را انجام دادند و به پرسشهای پرسشنامه های خلاقیت عابدی، مقیاس افسردگی-اضطراب – استرس(42 سوالی)، مقیاس بیان حالت- صفت خشم(نسخه دوم)،و آزمون هوشی آزاد از فرهنگ کتل پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب توافق کاپا، ضریبهمبستگی اسپیرمن، آلفای کرونباخ و آزمون T مستقل تحلیل گردید
یافته ها: ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاسهای هیجانی آزمون نقاشی سیلور0/92و برای مقیاسهای شناختی0/64؛ اعتبار نمرهگذاری برای 3 تکلیف نقاشی پیش گویانه، نقاشی تخیلات و مشاهدات به ترتیب برابر 0/83، 0/81 و 0/78گزارش شد. روایی همگرا از طریق تعیین ضریب همبستگی آزمون نقاشی سیلور با پرسشنامه های خلاقیت عابدی، مقیاس افسردگی- اضطراب - استرس(42 سوالی)، مقیاس بیان حالت- صفت خشم(نسخه دوم)، و آزمون هوشی آزاد از فرهنگ کتل احراز شد.
بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش آزمون نقاشی سیلور(SDT)، واجد ویژگیهای روانسنجی مورد نیاز برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و تشخیصهای بالینی است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1396/4/24