علی حاجی کتابی ، عاطفه ذولفقاری ، کبری گودرزی ، علیرضا آخوندی . شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر موفقیت شرکتهای دانشبنیان پزشکی : یک مطالعه موردی. پایش. 1396; 16 (5) :947-958
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-87-fa.html
1- دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی، تهران، تهران، ایران
2- دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد قزوین، قزوین، ایران
3- دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- پژوهشکدۀ توسعۀ تکنولوژی، جهاد دانشگاهی، تهران، تهران، ایران
چکیده: (3418 مشاهده)
مقدمه: امروزه با توجه به اهمیت روزافزون شرکتهای دانشبنیان در توسعۀ اقتصادی و نیز کارآفرینی برای کشورها از یک سو و تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی، انتقال فناوریهای نوین و درآمدزایی بیشتر برای دانشگاهها از سویی دیگر موجب تمرکز توجه دانشگاهیان و مسئولان دولتی بر این مسئلۀ مهم شدهاست. با نگاهی به پژوهشهای پیشین در مییابیم که عوامل بسیاری در موفقیت شرکتهای دانشبنیان دخیل هستند.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر با تمرکز بر یکی از این عوامل و با هدف شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر موفقیت شرکتهای دانشبنیان در حوزۀ علوم پزشکی جهاددانشگاهی انجام شد. در مطالعه حاضر علل مورد نظر پس از بررسی گسترده در ادبیات موضوع و نیز با استفاده از نظرات خبرگان علمی جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی به عنوان جامعه آماری مورد جستجو و بررسی قرار گرفتند. افراد خبره مورد نظر با بهره گیری از روش نمونه گیری در دسترس تعیین شدند و در نهایت به کمک نرمافزار اطلستی و استفاده ار روش تحلیل درون مایه، مفاهیم استخراجشده مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: مجموعاً 6 مؤلفه و 46 مفهوم درمورد عوامل محیطی مؤثر بر موفقیت شرکتهای دانشبنیان حوزۀ علوم پزشکیِ جهاد دانشگاهی شناسایی شدند. 6 مؤلفۀ استخراج شده شامل بازار، حمایتها، دولت، سازمان مادر (جهاددانشگاهی)، فضای مناسب محیط کسبوکار و موقعیت جغرافیایی بودند.
بحث و نتیجه گیری: این پژوهش با تایید یافته های پیشین درخصوص شرکت های جهاد دانشگاهی، به مفاهیم جدیدی برای فراهم آوردن زمینه های موفقیت بیشتر این شرکت ها دست یافت.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1396/7/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1396/7/15 | انتشار: 1396/6/24