یکشنبه 8 خرداد 1401
OPEN ACCESS
دوره 2، شماره 1 - ( زمستان 1381 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 37-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madjdzadeh S.R, Sadighi J, Kolahdoz M, Younesian M, Noraei S.M, Jandaghi J, et al . Comparison of the "Self - assessment" monitoring tool with "Routine supervisions" in maternal care services of urban health centers in Semnan, Iran. Payesh. 2003; 2 (1) :29-37
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-851-fa.html
سیدرضا مجدزاده ، ژیلا صدیقی ، ماشاالله کلاهدوز ، مسعود یونسیان ، سیدمهدی نورایی ، جعفر جندقی ، و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران.. مقایسه پایش به شیوه «خود ارزیابی» و «نظارت معمول» در برنامه مراقبت از مادران باردار مراکز بهداشتی-درمانی شهری، استان سمنان. پایش. 1381; 2 (1) :37-29

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-851-fa.html


چکیده:   (6076 مشاهده)
در این مطالعه پایش به شیوه «خود ارزیابی» در برنامه مراقبت مادران باردار (که بر اساس نگرش به کیفیت خدمات از دیدگاه گیرندگان خدمت طراحی شده) با «پایش (نظارت) معمول» مقایسه شده است. برای مقایسه خود ارزیابی و نظارت معمول، ابتدا هشت مرکز بهداشتی-درمانی شهری با روش «تخصیص تصادفی طبقه بندی شده» به دو دسته تحت مداخله «خود ارزیابی» و مقایسه که «نظارت معمول» در آنها صورت می پذیرفت (به ترتیب سه و پنج مرکز) تقسیم شدند. در شیوه خود ارزیابی، عمده مشکلات کشف شده کمبود وسایل و مواد، نقص های فضای فیزیکی و مواد آموزشی بود، درحالی که نظارت های معمول بیشتر به فرآیند های اداری، نقص های مربوط به وسایل و امکانات و نهایتا توصیه های کلی مرتبط به ارایه خدمات (مانند پایین بودن کیفیت مراقبت) پرداخته بودند. در مقایسه با پایش معمول، خود ارزیابی از عمق بیشتری در بررسی خدمات از بعد فنی و رعایت حقوق مراجعه کنندگان برخوردار است. علی رغم گذشت مدت کمی از خود ارزیابی در مراکز تحت مداخله نسبت به مراکز مقایسه، نگرش کارکنان نسبت به روابط با یکدیگر (P=0.05) و رضایت کلی آنان از شرایط کار (P=0.04) ارتقا یافته بود که به نظر می رسد مربوط به اثرات کار گروهی باشد. در پایان می توان نتیجه گرفت که «خود ارزیابی» بر مشارکت کارکنان و نگرش آنها به گیرندگان خدمت، خلاقیت در جهت رفع مشکلات و نهایتا بر نتیجه ارزیابی کیفیت ارایه خدمات موثر بوده است. لیکن بر اساس نکات ابراز شده توسط کارکنان مراکز تحت مداخله، نکته مهم همخوانی و پشتیبانی سطوح بالاتر از این فعالیت است و در غیر این صورت تغییرات ایجاد شده پس از مدتی بی اثر خواهند شد.
متن کامل [PDF 270 kb]   (1579 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1381/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb