الگوهای مناسب نیازسنجی برای سنجش نیازهای سازمانی کارکنان شاغل در شبکه های بهداشتی و درمانی استان اصفهان - پایش
جمعه 10 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 3، شماره 3 - ( تابستان 1383 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 235-227 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarmohamadian M.H, Bahrami S, Foroughi abri A.A. Needs assessment methods for organizational needs of Isfahan Province health network personnel. Payesh 2004; 3 (3) :227-235
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-804-fa.html
محمدحسین یارمحمدیان ، سوسن بهرامی ، احمدعلی فروغی ابری . الگوهای مناسب نیازسنجی برای سنجش نیازهای سازمانی کارکنان شاغل در شبکه های بهداشتی و درمانی استان اصفهان. پایش. 1383; 3 (3) :227-235

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-804-fa.html


چکیده:   (9507 مشاهده)
امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی بعنوان یکی از استراتژی های اصلی دستیابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت با شرایط متغیر قلمداد می شود و از اینرو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقا و توسعه سازمانی نمایان شده است. بدیهی است این فعالیت نیز مانند هر فعالیت سازمانی دیگر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اصولی بوده و نیازسنجی اولین اقدام در برنامه ریزی محسوب می شود. این مطالعه بمنظور بررسی ویژگی های یک الگوی نیازسنجی مطلوب و نیز مناسبترین شرایط اجرایی، زمانی، مکانی و کاربردی ترین الگو های نیازسنجی در سیستم بهداشت و درمان انجام شده است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی-پیمایشی است و در آن 80 نفر که شامل 40 نفر مدیران و معاونان شبکه ها و 40 نفر کارشناسان ستادی و بهداشتی شبکه های بهداشتی و درمانی در سطح استان اصفهان بصورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه ای که روایی آن با روش روایی محتوا و پایایی آن با روش آزمون مجدد تایید شده بود جمع آوری گردید. داده ها با نرم افزار SPSS و با روش های آماری بصورت توزیع فراوانی و انجام آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که برای نیازسنجی نیازهای سازمانی کارکنان، الگوهایی مناسب هستند که دارای ویژگی های زیر باشند: مفهوم نیاز را بعنوان برداشت ترکیبی و نیز بعنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب بسنجد، منابع تعیین نیاز، کارکنان شاغل در شبکه و آرمان ها و اهداف سیستم باشد، از ابزارهایی نظیر پرسشنامه و مشاهده مستقیم استفاده شود، شناسایی نیازها در سطح منطقه و در سطح شغل و ملاک تعیین الگو، میزان مشارکت کارکنان باشد، مناسب ترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله و مناسبترین شرایط مکانی تجمع نمایندگان کارکنان در یک مکان خاص باشد، مناسبترین شرایط اجرایی، تجمع نمایندگان در یک مکان خاص و تکنیک دلفی و کاربردی ترین الگو، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف-محور باشد. نیازسنجی آموزشی اساسی ترین گام در برنامه ریزی آموزشی سیستم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و تعیین نیازها براساس الگوها و تکنیک های دقیق، می تواند اثربخشی و کارایی برنامه ریزی این سیستم را افزایش دهد.
متن کامل [PDF 260 kb]   (4132 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1383/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق