چکیده: (6233 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین مهمترین مهارتهای ضروری برای اثر بخشی مدیران کیفیت در دانشگاههای علوم پزشکی انجام گرفت.
جامعه مورد پژوهش350 نفر از اعضای تیمهای ستادی دانشگاههای شرکت کننده در کارگاههای مدیریت کیفیت فراگیر (Total Quality Management-TQM)، مدیریت مشارکتی و مدیریت برنامههای تندرستی بودند. این کارگاهها طی سالهای 83-79 در استانهای مختلف، ازجمله استان همدان برگزار شد. برای اندازه گیری مهارتهای ضروری، پرسشنامهای حاوی 33 مهارت اساسی و برای اندازه گیری سطح مشارکت نیز پرسشنامهای حاوی 15 سؤال طراحی گردید که پس از تکمیل، جمعآوری شده و نسبت به تحلیل آنها اقدام گردید.
نتایج در جامعه مورد پژوهش نشان داد که بیش از 80 درصد از مهارتهای ضروری مدیران جهت اثربخشی در اجرای مدیریت کیفیت، مهارتهای رهبری بوده است. بطوری که در فهرست مهارتهای ذکر شده، تواناسازی کارکنان با 44، ایجاد تیم اثر بخش با 40 تفویض اختیار با 38 ، جلب مشارکت کارکنان با 30، صداقت و درستی با 28 و انتخاب سبک رهبری با 27 امتیاز بالاترین امتیازات مهارتهای ضروری برای مدیران کیفیت را به خود اختصاص دادند که همگی جزء وظایف رهبری مدیران هستند. 5/42 درصد مخالف و صرفاً 5/29 درصد موافق وجود آمادگی مدیران برای مشارکت بودند. از سوی دیگر50 درصد فقدان فرهنگ مشارکت و کار تیمی، 48 درصد پایین بودن انگیزه و 48 درصد نیز ضعف سیستم پاداش و ارزیابی را عامل ناکامی برنامههای کیفیت دانستند.
مهارتهای رهبری، مهمترین مهارتها برای اثر بخشی مدیران کیفیت محسوب میشوند. به همین دلیل آموزش مهارتهای رهبری باید در رأس آموزشهای مدیران کیفیت قرار گیرد و لازم است تا مؤلفههای رهبری سازمانی را در طراحی مدل کیفیت فراگیر به نحو مطلوب لحاظ نمود.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1385/7/23