تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر ارتقای رفتار پیشگیری سرطان دهانه رحم در زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی- درمانی - پایش
شنبه 1 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 17، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1396 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 73-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maryam Hanifi, Zahra Jalili, Reza Tavakoli. The Effects of an Educational Intervention Based on the BASNEF model on Promoting Cervical Cancer Preventive Behaviors among women. Payesh 2018; 17 (1) :67-73
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-65-fa.html
مریم حنیفی ، زهرا جلیلی ، رضا توکلی . تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر ارتقای رفتار پیشگیری سرطان دهانه رحم در زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی- درمانی. پایش. 1396; 17 (1) :67-73

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-65-fa.html


1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3094 مشاهده)
مقدمه: یکی از سرطان‌هایی که سلامت زنان را به خطر می‌اندازد، سرطان دهانه رحم است. امروزه انجام آزمون های تشخیصی و معاینات، می‌تواند نقش بسزایی در تشخیص سرطان‌ها بخصوص سرطان دهانه رحم در مراحل ابتدایی داشته باشد. هدف این پژوهش تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف بر ارتقای رفتار پیشگیری سرطان دهانه رحم در زنان بود.
مواد و روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی-درمانی شهر دماوند و مراکز تابعه، در سال 96-1395 در آن شرکت کردند. نمونه‌ها به روش تصادفی ساده در دو گروه 60 نفری (آزمون و کنترل) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها در این مطالعه پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته مبتنی بر سازه های الگوی بزنف بود. مداخله آموزشی در گروه آزمون در 2 جلسه (هرجلسه 60 دقیقه) انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای آماری کای دو، تی زوجی، تی مستقل و مک نمار نرم‌افزار SPSS نسخه23 انجام شد.
یافته ها: در این مطالعه میانگین بیشترین فراوانی سن زنان مراجعه کننده برای پیشگیری سرطان دهانه رحم در گروه آزمون و کنترل در سنین بین (3/38±31/25) سال بوده است. نمرات سازه‌های الگوی بزنف شامل آگاهی، عوامل قادرکننده، قصدرفتاری و رفتاردرگروه آزمون، بعد ازمداخله در مقایسه با گروه کنترل اختلاف معنی‌دار نشان داد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی براساس سازه‌های الگوی بزنف برارتقای رفتار پیشگیری سرطان دهانه رحم در زنان تأثیر داشته است.
 
متن کامل [PDF 658 kb]   (1071 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1396/11/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1396/11/11 | انتشار: 1396/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق