کاربرد الگوی Predisposing Reinforcing Enabling Causes in Educational Diagnosis and Evaluation (PRECEDE) در افزایش رفتارهای مقابله با اضطراب در مأموران آتش نشانی تهران - پایش
شنبه 1 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 8، شماره 2 - ( بهار 1388 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 190-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirin Lesan, Fazl Allah Ghofranipour, Soghrat Faghihzadeh, Behrouz Birashk. Application of the PRECEDE model for increasing coping behaviors against anxiety in Tehrans' firemen. Payesh 2009; 8 (2) :181-190
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-624-fa.html
شیرین لسان ، فضل‌الله غفرانی پور ، سقراط فقیه زاده ، بهروز بیرشک . کاربرد الگوی Predisposing, Reinforcing, Enabling Causes in Educational Diagnosis and Evaluation (PRECEDE) در افزایش رفتارهای مقابله با اضطراب در مأموران آتش نشانی تهران. پایش. 1388; 8 (2) :181-190

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-624-fa.html


چکیده:   (5549 مشاهده)
افراد شاغل در مشاغلي مانند آتش نشاني تنش فراوان دارند و در معرض ابتلا به اضطراب هستند، كه اين اضطراب مي‌تواند باعث تضعيف عملكرد آنان بشود. پژوهش حاضر يك تحقيق نيمه تجربي است كه با هدف تعيين كاربرد الگوي Predisposing, Reinforcing, Enabling Causes in Educational Diagnosis and Evaluation (PRECEDE) در افزايش رفتارهاي مقابله با اضطراب در مأموران آتش نشاني تهران انجام شده است.
جامعه مورد پژوهش، مأموران آتش نشاني تهران و نمونه انتخاب شده، 118 مأمور آتش نشاني (59 نفر در گروه تجربي و 59 در گروه شاهد) بودند كه از طريق نمونه گيري چند مرحله‌اي انتخاب شدند.
ابزار گردآوري داده‌ها پرسشنامه خود ساخته در چارچوب الگوي PRECEDE بود. از الگوي PRECEDE به عنوان چارچوب برنامه‌ريزي و از نظريه خودكارآمدي براي تغيير رفتار فردي در اين چارچوب استفاده شد.
يافته‌ها نشان دادند كه قبل از مداخله آموزشي، گروه‌هاي تجربي و شاهد از نظر مشخصات جمعيتي و اجزاي الگوي PRECEDE با يكديگر تفاوت معني‌دار نداشتند. ولي پس از مداخله، در گروه تجربي نسبت به گروه شاهد، ميانگين نمرات آگاهي، نگرش، خودكارآمدي (عوامل مستعد كننده)، مهارت انجام آرام سازي (عامل قادركننده) و رفتارهاي مقابله با اضطراب افزايش معني‌دار يافت (P<0.0001). همچنين استفاده از سه منبع آموزشي (عامل قادركننده) در زمينه آرام سازي، افزايش معني‌دار نشان داد (P<0.03) و تشويق توسط ديگران و تجارب مثبت فرد، پس از انجام آرام سازي (عوامل تقويت كننده) توسط افراد گروه تجربي گزارش گرديد.
اين بررسي نشان دهنده كاربرد مؤثر الگوي PRECEDE در افزايش عوامل مستعد كننده، قادركننده، تقويت كننده و رفتارهاي مقابله‌اي مثبت با اضطراب در مأموران آتش نشاني تهران است.
متن کامل [PDF 251 kb]   (2618 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1388/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق