چکیده: (6743 مشاهده)
افزايش سريع هزينههاي بخش بهداشت و درمان، گسترش رقابت بين مؤسسات ارائه خدمت و رشد فناوري در اين بخش موجب پيچيدگي نظامهاي ارائه خدمت ميشود. مديريت صحيح نظامهاي بهداشتي و درماني، نيازمند بهرهگيري از منطق تصميم گيري مناسب است. شبيه سازي، ابزار مناسبي براي تصميم گيريهاي دقيق و مبتني بر شواهد است و نتايج بينظيري را براي بررسي و برنامه ريزي نظامهاي پيچيده و غيرقطعي فراهم ميكند. اين پژوهش يك مطالعه توصيفي است. جامعه پژوهش، شامل مراجعان سرپايي بيمارستانهاي آموزشي ـ عمومي تهران است. در اين پژوهش، با هدف درك جزئيات فرآيند معاينه و تشخيص بيماران سرپايي و بررسي زمان انتظار بيماران سرپايي، مدلي از شبيه سازي از درمانگاههاي سرپايي طراحي گرديد. به اين منظور، ابتدا توزيع ورود بيماران سرپايي به بيمارستانهاي جامعه پژوهش با كمك نرمافزار Enterprise Dynamics تعيين و بيمارستانها بر اساس توزيع وروديها گروه بندي شدند. سپس يك درمانگاه به صورت تصادفي از هر گروه انتخاب گرديد و به منظور به دست آوردن اطلاعات مورد نياز در زمينه ميانگين زمان ارائه خدمت، مسير حركت بيماران و ساير اطلاعات مورد نياز براي طراحي مدل شبيه سازي، زمان ورود وخروج 357 بيمار سرپايي به ايستگاههاي مختلف ارائه خدمت به ثبت رسيد. پس از ارزيابي اوليه دادهها با نرمافزار SPSS، يك مدل شبيه سازي از مسير حركت بيماران در درمانگاه با كمك نرمافزار AweSim طراحي شد. پس از طراحي و تكميل مدل، اعتبار دادهها و مدل شبيه سازي اثبات گرديد.
خروجيهاي مدل شبيه سازي در ارتباط با زمان انتظار بيماران براي معاينه نشان دادند كه ميانگين زمان انتظار بيماران براي معاينه به وسيله دستيار سال اول و دوم حدود 58 دقيقه، براي معاينه به وسيله دستيار سال سوم و چهارم حدود 52 دقيقه و براي معاينه به وسيله استاد آموزشي حدود 53 دقيقه است. مقايسه زمان انتظار بيماران پيگيري (بيماراني كه قبلاً در بيمارستان بستري شده بودند و اكنون براي پيگيري بيماري و روند درمان به درمانگاه مراجعه ميكنند) و بيماران غيرپيگيري (بيماراني كه براي درمان بيماريهاي سرپايي خود به درمانگاه مراجعه ميكنند) نشان داد كه تفاوتي بين اين دو گروه وجود ندارد. بررسي جزئيات فرآيند معاينه حاكي از آن بود كه با توجه به نوع پزشك معاينه كننده، حدود 42تا 62 درصد از كل زمان انتظار بيماران براي معاينه، پيش از شروع به كار اتاق معاينه است. فاصله زماني بين شروع كار پذيرش و فعاليت اتاق معاينه از دلايل اصلي بروز اين مسئله است. با كاهش اين فاصله زماني ميتوان سهم عمدهاي از زمان انتظار بيماران را حذف كرد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1388/7/23