هنجاریابی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی ـ کلامی ری - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 9، شماره 3 - ( تابستان 1389 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 316-307 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahra Jafari, Philp Steffen Moritz, Taher Zandi, Ahmad Ali Akbari Kamrani, Saied Malayeri. Iranian version of the Rey Auditory Verbal Learning Test: a validation study. Payesh 2010; 9 (3) :307-316
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-569-fa.html
زهرا جعفری ، فیلیپ اشتفان موریتس ، طاهر زندی ، احمد علی اکبری کامرانی ، سعید ملایری . هنجاریابی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی ـ کلامی ری. پایش. 1389; 9 (3) :307-316

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-569-fa.html


چکیده:   (6714 مشاهده)
در مطالعه حاضر، نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی ـ کلامی ری (Rey Auditory Verbal Learning Test-RAVLT) ساخته شد و هنجاریابی، تعیین پایایی و بررسی تأثیر متغیرهای سن، جنسیت و سطح تحصیلات بر آن در جمعیت سالمندان، انجام گرفت. مواد آزمون از بین خزانه‌ای از کلمات رایج و با فراوانی وقوع بالا که واجد خصوصیات ساده، بامعنا، واقعی و با کمترین بار هیجانی ـ عاطفی باشند، انتخاب شدند. در این مطالعه، دو نسخه متفاوت از آزمون تهیه گردید که هر نسخه از سه بخش اصلی 1- فهرست الف (15 کلمه)، 2- فهرست ب (15 کلمه بسیار مشابه با فهرست الف اما متفاوت) و 3- فهرست بازشناسی (فهرست الف + فهرست ب + 20 کلمه جدید) تشکیل شده است. اجرای آزمون شامل پنج مرحله تکرار فهرست الف (مراحل I تا V)، محاسبه میانگین امتیازات (مراحل I تا V)، اجرای فهرست ب، یادآوری بلافاصله (VI) و یادآوری تأخیری (VII) بعد از 20 دقیقه و بازشناسی کلمات فهرست الف (مرحله VIII یا R حرف اول Recognition) است. در بخش انجام مطالعه، بررسی حاضر از مرداد تا بهمن ماه سال 1387 به طور تصادفی طبقه‌ای روی 250 سالمند بدون سابقه مشکلات پزشکی یا هرگونه بیماری یا عامل تأثیرگذار بر سلامت شناختی، در محدوده سنی 60 تا 80 سال در دو جنس و سه سطح تحصیلات مقدماتی، متوسطه و دانشگاهی اجرا شد. برای بررسی پایایی نتایج نیز همبستگی امتیازات دو نسخه متفاوت از آزمون با فاصله تکمیل دو ماه از یکدیگر روی 35 نفر از افراد، بررسی گردید. مشاهده سیر صعودی امتیازات آزمون در مراحل یک تا پنج به تأثیر تکرار مواد آزمون و وقوع اثر یادگیری اشاره داشت. با انجام آزمون رگرسیون خطی، سن و جنسیت بر اکثر بخش‌های آزمون و سطح تحصیلات بر کلیه مراحل آن، تأثیر معناداری را نشان داد (01/0>P). در آزمون همبستگی پیرسون نیز بین امتیازات دو نسخه متفاوت آزمون، همبستگی مثبت بالایی مشاهده شد 001/0>P) . مطالعه حاضر نشان داد که نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی ـ کلامی ری از اعتبار خوبی برخوردار است و می‌تواند برای ارزیابی و اظهار نظر نسبت به وضعیت حافظه و عملکرد یادگیری در سالمندان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 176 kb]   (4907 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1389/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق