دیدگاه رانندگان تاکسی شهر تهران درباره رفتارهای خطرناک رانندگی: یک پژوهش کیفی - پایش
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 9، شماره 4 - ( پاییز 1389 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 401-391 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohsen Shams, Davood Shojaeezadeh, Arash Rashidian, Seyed Reza Majdzadeh, Ali Montazeri. Taxi drivers' views about risky driving behaviors in Tehran: a qualitative study. Payesh 2010; 9 (4) :391-401
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-554-fa.html
محسن شمس ، داود شجاعی زاده ، آرش رشیدیان ، سیدرضا مجد زاده ، علی منتظری . دیدگاه رانندگان تاکسی شهر تهران درباره رفتارهای خطرناک رانندگی: یک پژوهش کیفی. پایش. 1389; 9 (4) :391-401

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-554-fa.html


چکیده:   (6006 مشاهده)
رفتارهای خطرناک رانندگی، یکی از عوامل مؤثر در بروز تصادفات رانندگی است که دومین علت منجر به مرگ و اولین علت سال‌های از دست رفته عمر در اثر مرگ زودرس و ناتوانی در ایران به شمار می‌رود. این مطالعه کیفی با هدف شناخت دیدگاه‌ها و نظرات رانندگان تاکسی شهر تهران، به عنوان بزرگترین گروه رانندگان حرفه‌ای در این شهر، در زمینه رفتارهای خطرناک رانندگی طراحی و اجرا شده است تا از نتایج آن در طراحی محصولات و مداخلات اثربخش برای کاهش میزان انجام این رفتارها استفاده شود. این بررسی با استفاده از روش بحث گروهی متمرکز و با حضور 42 نفر از رانندگان تاکسی خطی شهر تهران انجام شد. تمامی بحث ها ضبط، دسته بندی و تحلیل شد. نتایج مطالعه در پنج تم اصلی شامل نقش رانندگان تاکسی در وضعیت موجود رانندگی در تهران، دلایل انجام رفتارهای خطرناک رانندگی از نظر رانندگان تاکسی، اقدامات پیشنهادی برای اصلاح این رفتارها، مکان‌های مناسب برای انجام مداخلات پیشنهادی و بهترین کانال‌ها برای برقراری ارتباط با رانندگان تاکسی و ترغیب آنها برای اصلاح رفتارهای خطرناک رانندگی، خلاصه شد. شرکت کنندگان در این جلسات اعتقاد داشتند که با افزایش توجه و تمرکز در حین رانندگی، رانندگان رفتارهای خطرناک کمتری انجام خواهند داد. اکثر آنان به نقش استفاده از پیام‌های ترغیب کننده برای افزایش توجه رانندگان تاکسی به رانندگی و یادآوری محتوای پیام‌ها از طریق نصب برچسب‌های حاوی پیام و کمک گرفتن از سرپرستان هر خط به عنوان رهبران فکری، اعتقاد داشتند. براساس نتایج این مطالعه، استفاده از مداخلات رفتاری مبتنی بر نظرات مخاطب، که بازاریابی اجتماعی نمونه‌ای از آنها به شمار می‌رود، می‌تواند در اصلاح رفتارهای خطرناک رانندگی کاربرد داشته باشد.
متن کامل [PDF 159 kb]   (5123 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1389/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق