ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی در پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی گلستان - پایش
جمعه 10 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 10، شماره 2 - ( بهار 1390 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 294-285 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbar Rouhi, Hamid Asayesh, Hossein Rahmani, Ali Abbasi. Job satisfaction and organizational commitment among nursing staff: a study from Golestan, Iran. Payesh 2011; 10 (2) :285-294
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-533-fa.html
قنبر روحی ، حمید آسایش ، حسین رحمانی ، علی عباسی . ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی در پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی گلستان. پایش. 1390; 10 (2) :285-294

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-533-fa.html


چکیده:   (7467 مشاهده)
عملکرد کارکنان بخش پرستاری به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع انسانی بیمارستان‌ها متأثر از عوامل متعددی از جمله رضایت شغلی است که موجب احساس دلگرمی و تعهد بیشتر و افزایش کیفیت خدمات می‌شود. این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی به صورت مقطعی و به منظور بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران بر روی تعداد 750 نفر از پرستاران شاغل در مراکز آموزشی ـ درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1387 طراحی و اجرا شد.
روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده و برای جمع‌آوری داده‌ها از برگه اطلاعات جمعیتی، پرسشنامه رضایت شغلی و پرسشنامه تعهد سازمانی استفاده شد. سپس داده‌ها در محیط نرم‌افزار آماری SPSS با استفاده از آزمون‌های آماری متناسب از جمله ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
نتایج به دست آمده نشان داد شرکت کنندگان در طیف سنی بین 22 تا 55 سال (میانگین 7.4±32.6) و اکثراً زن (72.7 درصد) و 74 درصد از آنان متأهل بودند که 37.7 درصد دارای رضایت شغلی کم و 2.2 درصد دارای رضایت شغلی خیلی بالا بودند. همچنین 49.6 درصد از جامعه نمونه با بیشترین فراوانی، تعهد سازمانی کم و صرفاً 4 درصد تعهد سازمانی خیلی زیاد داشتند. بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی، ارتباط معنی‌دار مستقیمی مشاهده شد (0.05>P).
با توجه به رضایت شغلی و تعهد سازمانی کم و متوسط پرستاران و ارتباط مستقیمی که بین آنها وجود داشت و از آنجایی که رضایت شغلی بر تعهد کارکنان می‌افزاید، از این رو ضروریست مدیران به مؤلفه‌های مؤثر بر رضایت شغلی، بیشتر توجه نمایند.
متن کامل [PDF 135 kb]   (2406 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1390/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق