سه شنبه 30 شهریور 1400
OPEN ACCESS
دوره 10، شماره 4 - ( پاییز 1390 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 411-419 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zhaleh Abdi, Mohammad Reza Maleki, Arezoo Khosravi. Perceptions of patient safety culture among staff of selected hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Payesh. 2011; 10 (4) :411-419
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-494-fa.html
ژاله عبدی ، محمدرضا ملکی ، آرزو خسروی . برداشت کارکنان از فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایش. 1390; 10 (4) :411-419

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-494-fa.html


چکیده:   (8178 مشاهده)
ايمني بيمار به عنوان يکي از مؤلفه‌هاي اصلي کيفيت خدمات سلامت، به معناي پرهيز از وارد شدن هر گونه صدمه و جراحت به بيمار در حين ارايه مراقبت‌هاي سلامت است. يکي از عواملي که نقش مؤثري در ارتقاي سطح ايمني بيمار در مراکز بهداشتي ـ درماني دارد، وجود فرهنگ ايمني در اين مراکز است. پژوهش حاضر با هدف بررسي وضعيت فرهنگ ايمني بيمار در سه بيمارستان آموزشي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تهران صورت گرفته است. شايان ذكر است نتايج حاصل از مطالعه در اختيار مسئولان محترم بيمارستان‌هاي مذكور قرار گرفته و صرفاً به منظور رعايت اخلاق پژوهش، از اين بيمارستان‌ها با نام «الف»، «ب» و «ج» نام برده مي‌شود.
اين پژوهش، يك بررسي مقطعي بوده و داده‌هاي مورد نياز، با استفاده از توزيع پرسشنامه سنجش فرهنگ ايمني بيمار در بيمارستان (Hospital Survey on Patient Safety Culture-HSOPSC) در ميان كاركنان اين سه مرکز گردآوري گرديد (311=n). اين ابزار ده بعد فرهنگ ايمني و چهار بعد پيامدهاي وجود فرهنگ ايمني در سازمان را مورد سنجش قرار مي‌دهد.
يافته‌هاي پژوهش نشان مي‌دهد كه امتياز فرهنگ ايمني بيمار در هر ده بعد فرهنگ ايمني و دو بعد پيامدهاي وجود فرهنگ ايمني در حد پايين ـ متوسط است. در اين ميان، ابعاد واکنش غيرتنبيهي به خطاها (8/17 درصد) و کار تيمي بين واحدهاي بيمارستان (2/18 درصد) کمترين امتياز و بعد کار تيمي در داخل بخش / واحد (2/47 درصد) بيشترين امتياز را به دست آوردند. در خصوص سومين بعد پيامدهاي وجود فرهنگ ايمني يعني رتبه بيمارستان در زمينه ايمني بيمار، بيمارستان‌هاي الف و ب، وضعيت قابل قبول و بيمارستان ج، وضعيت ضعيف داشتند. در نهايت در چهارمين بعد پيامدهاي فرهنگ ايمني، تعداد خطاها و حوادث گزارش شده، به طور کلي، طي 12 ماه گذشته در بيمارستان الف به طور متوسط 2-1 مورد خطا و حادثه گزارش شده است، در صورتي كه در بيمارستان‌هاي ب و ج هيچ موردي از خطا و حادثه گزارش نشده است.
يافته‌هاي اين پژوهش نشان مي‌دهد که ابعاد مختلف فرهنگ ايمني در اين بيمارستان‌ها نياز به بهبود داشته و بر اين اساس در اين مطالعه، پيشنهاداتي در زمينه نحوه ارتقاي فرهنگ ايمني در مراکز درماني به مديران و مسئولان مربوطه ارائه گرديده است.
متن کامل [PDF 170 kb]   (2578 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی
پذیرش: 1388/2/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1389/6/30 | انتشار: 1390/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb