نیازهای آموزشی پدران برای مشارکت در مراقبت‌های دوران بارداری - پایش
شنبه 1 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 11، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1390 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 49-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masumeh Simbar, Fatemeh Nahidi, Fahimeh Ramezani Tehrani, Ali Ramezankhani, Ali Reza Akbar Zadeh. Educational needs assessment for fathers' participation in perinatal care. Payesh 2012; 11 (1) :39-49
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-482-fa.html
معصومه سیمبر ، فاطمه ناهیدی ، فهیمه رمضانی تهرانی ، علی رمضانخانی ، علیرضا اکبرزاده . نیازهای آموزشی پدران برای مشارکت در مراقبت‌های دوران بارداری. پایش. 1390; 11 (1) :39-49

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-482-fa.html


چکیده:   (6788 مشاهده)
در ارتقاي سلامت مادران مردان داراي نقش ويژه‌اي هستند و اگر در گذشته مانع محسوب مي‌شدند، امروزه بخشي از راه حل هستند. از آنجا كه چالش‌هايي در اطلاعات ما در مورد نقش مردان در سلامت مادران و نيازهاي آموزشي آنان براي افزايش مشارکت آنان وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف تعيين نيازهاي آموزشي پدران براي مشارکت در مراقبت‌هاي دوران بارداري مي‌کوشد تا پايه‌اي براي برنامه‌هاي آينده باشد.
در اين مطالعه توصيفي ـ مقطعي 800 نفر شامل 400 زن مراجعه کننده براي مراقبت‌هاي دوران بارداري و 400 مرد متأهل که همسران آنان به بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي مراجعه کرده بودند شرکت کردند. روش نمونه گيري، سهميه‌اي و ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه‌اي بود که به روش مصاحبه تکميل مي‌شد. اطلاعات توسط برنامه SPSS 16 و با بهره گيري از آزمون‌هاي آماري t، ANOVA و Chi Square و با فاصله اطمينان 95% مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
در اين مطالعه 800 نفر با ميانگين سني 51/5± 32/28 سال شرکت کرده و ميانگين نمره نگرش در ايشان 52/10± 13/79 درصد بود. نتايج نشان داد که بيش از 95 درصد از نمونه‌ها با آموزش موافق بودند و محتواي مورد نياز پدران به ترتيب، آشنايي پدران با علايم خطر دوران بارداري، مشکلات پس از زايمان و تغذيه دوران بارداري بود. اکثر نمونه‌ها بهترين روش آموزش را به همراه همسر به صورت چهره به چهره، بهترين مکان را منزل و بهترين زمان را عصر و روزهاي تعطيل مي‌دانستند. کلاس‌هاي قبل از ازدواج نيز بهترين زمان شروع اين آموزش‌ها ذکر شد. گروه‌هاي سني مختلف از نظر نمره نگرش با يکديگر تفاوت معني‌داري نداشتند، ولي نمره نگرش افراد بي‌سواد به طور معني‌داري کمتر از ديگران بود (0.036=P).
براي ترويج مشارکت مردان در مراقبت‌هاي دوران بارداري بازنگري نظام مراقبت‌ها و تبديل آن به خدمات «دوستدار خانواده» و آموزش پدران در زمينه حمايت روحي از مادر، با محتوايي ويژه علايم خطر و تغذيه در اين دوران و با شيوه مشاوره چهره به چهره به همراه مادر به کمک رسانه‌هاي خود آموز و مشاوره با پزشک مورد نياز است. افزايش مشاركت پدر به طور بنيادين از طريق آموزش از زمان نوجواني و به طور خاص در كلاس‌هاي پيش از ازدواج و به صورت مشروح و متناسب با زمان بارداري و زايمان در کلاس‌هاي دوران بارداري بايد ترويج يابد.
متن کامل [PDF 201 kb]   (2444 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1389/1/31 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1390/8/18 | انتشار: 1390/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق