وقایع ناگوار در مدارس: پیامدها و بایدها - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 11، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1391 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 783-777 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepideh Omidvari. Crises in schools: outcomes and the future actions. Payesh 2012; 11 (6) :777-783
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-395-fa.html
سپیده امیدواری . وقایع ناگوار در مدارس: پیامدها و بایدها. پایش. 1391; 11 (6) :777-783

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-395-fa.html


چکیده:   (6092 مشاهده)
حوادث همواره رخ مي‌دهند و گاه قربانيان آنها،‌ دانش‌آموزان مدارس هستند. كودكان و نوجوانان سنين مدرسه، نظر به مرحله‌اي از رشد كه در آن قرار دارند، در قبال وقايع زندگي، ‌ممكن است آسيب‌پذيرتر از بزرگسالان و نيازمند توجه و دقت نظر بيشتر باشند. بمنظور دستيابي به نمايي اوليه از وقايع ناگواري كه براي دانش‌آموزان در داخل و خارج از مدارس ايران رخ مي‌دهند و نيز نحوه برخورد با حوادث، مروري كوتاه با استفاده از كلمات "مدرسه"، دانش‌آموزان"، "بچه‌ها"، "حادثه"، "حوادث"، "آتش‌سوزي" و "تصادف" در تارنماهاي روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هاي رسمي كشور انجام شد تا با داشتن تصويري از وضعيت موجود اقداماتي كه لازم است انجام شوند، مشخص‌تر شوند. سپس جهت بررسي پيامدها و آنچه مي‌بايست انجام شوند، به متون مربوطه مراجعه گرديد. نتايج بررسي نشانگر آن بودند كه وقايع مشابه بصورت تكرارشونده در استانهاي مختلف كشور رخ مي‌دهند كه تعداد قربانيان برخي از آنها نيز فراتر از تعداد مورد انتظار بوده‌اند. بنظر مي‌رسد عواملي همچون عدم آموزش صحيح يا آموزش ناکافي کارکنان مدارس، انتخاب تفريحگاههاي غيراستاندارد براي به اردو بردن دانش‌آموزان، غيراستاندارد بودن مدارس، کمبود امکانات اوليه، اشکالات احتمالي موجود در برخي راههاي کشور و غيره در وقوع اين حوادث دخيل بوده‌اند. عليرغم ناشايع نبودن رخداد اينگونه وقايع ناگوار، متأسفانه برنامه‌اي معتبر به لحاظ علمي براي كاهش وقوع حوادث و كمك به قربانيان جهت مقابله با پيامدهاي آنها تدوين نشده است. نظر به ماهيت رخدادهاي مورد بررسي، بنظر مي‌رسد حداقل وقوع برخي از آنها قابل پيشگيري بوده است و نياز به تدوين و استفاده از برنامه‌اي عملياتي براي رويارويي و غلبه بر بحرانها در مدارس بچشم مي‌خورد.
متن کامل [PDF 118 kb]   (2524 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1391/8/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1391/9/19 | انتشار: 1391/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق