Ethics code: IR.SBMU.SME.REC.1402.037
1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (223 مشاهده)
مقدمه: سواد بیمه سلامت به معنی دانش، توانایی و اعتماد به نفس افراد برای یافتن و ارزیابی اطلاعات در مورد برنامه های بیمه ای، انتخاب بهترین برنامه و استفاده از آن است. این مطالعه با هدف بررسی سطح سواد بیمه ای بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت شهر تهران انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی و مقطعی در سال ۱۴۰۲و مشارکت ۳۰۹ نفر از بیمه شدگان انجام شد. داده های مطالعه از طریق یک پرسشنامه ۲۷ سوالی که شامل سه بعد مهارت دستیابی، اصطلاحات بیمه ای و مهارت عملکردی بود جمع آوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ و با استفاده از آزمون های T-test و One-way ANOVA انجام شد.
یافته ها: میانگین نمره حیطه مهارت دستیابی۱/۹۱±۸/۵، حیطه اصطلاحات بیمه ای۲/۴۶±۱۰/۱۲و حیطه عملکردی ۳/۲۳±۲۲/۹۴ و میانگین نمره کل سواد سلامت ۶/۲۲±۴۱/۶۴ بود. وضعیت سواد بیمه سلامت ۶۰ درصد از نمونه بیمه شدگان متوسط و نمره ۴۰ درصد پایین بود. میانگین نمره سواد سلامت در افراد ساکن در ناحیه شمال، تحت پوشش صندوق سایر اقشار، دارای درآمد ماهیانه کمتر از ۱۰میلیون تومان و عدم برخوردار از بیمه تکمیلی بیشتر بود. همچنین نمره سواد افرادی که منبع کسب اطلاعات بیمه ای شان از دوستان و آشنایان بوده است، بالاتر از بقیه بود.
نتیجه گیری: اکثر بیمه شدگان مورد بررسی از سطح سواد خوبی در زمینه بیمه سلامت برخوردار نبودند. اطلاع از میزان سواد بیمه ای و عوامل موثر بر آن میتواند سیاستگذاران را در توسعه برنامههای آموزشی برای رفع موانع و بهبود سواد بیمه سلامت راهنمایی کند. برای بهبود سطح سواد بیمه ای مداخلات آموزشی از طریق رسانه های عمومی مثل تلویزیون، ویدئوهای کوتاه در وب سایت و اپلیکیشن سازمان های بیمه ای و رسانه های اجتماعی و ارائه اطلاعات بیمه ای در مراکز درمانی بر روی مانیتورهای اتاق انتظار پیشنهاد می شود.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1402/10/1 | پذیرش: 1403/2/17 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/9/18 | انتشار: 1403/9/24