Ethics code: IR.SBMU.RETECH.REC.1400.352
Sohrabi S, Gohar M, Pourhamidi R, Gholamzadeh S, Khounraz F, Daneshvar pashaki S, et al . Evaluation of outsourced imaging centers and pharmacies affiliated to Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Payesh 2024; 23 (5) :751-758
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-2290-fa.html
سهرابی سمانه، گوهر محمدی، پورحمیدی راشد، غلامزاده سعید، خون رز فریبا، دانشور پاشاکی سارا، و همکاران. و همکاران.. بررسی وضعیت مراکز تصویربرداری و داروخانههای برونسپاری شده وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایش. 1403; 23 (5) :751-758
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2290-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی بم، بم، ایران
چکیده: (149 مشاهده)
مقدمه: در کشورهای در حال توسعه، بخش بهداشت با چالشهایی مانند افزایش هزینهها و کاهش منابع مواجه است. بنابراین، برونسپاری به عنوان یک راهکار مؤثر معرفی شده است. با توجه به اینکه ایران با مشکلاتی مانند عدم وجود بخش خصوصی قوی، کمبود مهارتهای مدیریتی در مذاکرات قراردادی و نظارت ضعیف روبرو است، ضروری است که نظارت، شاخصهای موفقیت و انتشار نتایج برای اجرای موفق برونسپاری در بیمارستانها و سازمانهای بهداشتی و درمانی وجود داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی واحدهای تخصصی تصویربرداری و داروخانههای برونسپاری شده در مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از شاخصهای اقتصادی، دسترسی و کیفیت انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۱-۲۰۲۰) انجام شد. جامعه آماری شامل تمام مراکز تصویربرداری و داروخانههای برونسپاری شده وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران بود. در ابتدا، برای واحدهای برونسپاریشده، یک سامانه تحت عنوان مدیریت هوشمند اطلاعات بیمارستانی طراحی شد. سپس، واحدها اطلاعات لازم را تکمیل و استخراج کردند. اطلاعات شامل شاخصهای اقتصادی، دسترسی به خدمات و کیفیت خدمات در بازه زمانی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۹ گردآوری شد، نتایج به صورت آمار توصیفی گزارش گردید.
یافتهها: بر اساس نتایج مطالعه، عملکرد واحد تصویربرداری بیمارستان امام حسین و داروخانه بیمارستان لقمان در همه ابعاد شاخصهای مورد بررسی، نسبت به سایر واحدها قابل قبول بود.
نتیجهگیری: در پژوهش حاضر همه واحدهای برونسپاری شده ازلحاظ شاخصهای کیفیت ارائه خدمت، وضعیت متوسط یا در بعضی موارد وضعیت ضعیف داشتند. در صورتی میتوان راهبرد برونسپاری مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را یک تصمیم موفق در جهت بهبود ارائه خدمات دانست که سنجش و ارزیابی این واحدها در تصمیمگیری مدیران جهت ادامه یا عدم همکار با آن واحد لحاظ شود.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1402/6/29 | پذیرش: 1403/6/6 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/6/28 | انتشار: 1403/7/17