تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی تیم سلامت نسبت به برنامه خودمراقبتی: مطالعه ای در راستای طرح ملی هرخانه یک پایگاه سلامت - پایش
یکشنبه 4 خرداد 1404
OPEN ACCESS
دوره 23، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1403 )                   جلد 23 شماره 4 صفحات 592-583 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MEDILAM.REC.1401.096


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabiri B, Mousavi S M, Sadeghi Far J, Gholami O A. The effect of an educational intervention on self-care awareness among health workers: a study on the national program on each house, as a health center. Payesh 2024; 23 (4) :583-592
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2274-fa.html
کبیری بهاره، موسوی سید مسعود، صادقی فر جمیل، غلامی امیدعلی. تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی تیم سلامت نسبت به برنامه خودمراقبتی: مطالعه ای در راستای طرح ملی هرخانه یک پایگاه سلامت. پایش. 1403; 23 (4) :583-592

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2274-fa.html


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- مرکز تحقیقات سلامت و محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
4- دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (1290 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش خودمراقبتی در کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر و در راستای انتقال صحیح مفاهیم بهداشتی به جامعه، آگاهی کارکنان سلامت در خصوص برنامه خودمراقبتی یک اولویت است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی در بستر پیام رسان‌های اجتماعی برآگاهی تیم سلامت نسبت به برنامه خودمراقبتی طی سال۱۴۰۰ و۱۴۰۱در استان ایلام انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی ۷۰۵ نفر از کارکنان (پزشک، پرستار، ماما، مراقب سلامت و بهورز) مراکز بهداشتی- درمانی استان ایلام انجام شد. برای جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر ۳۳۰ گویه مربوط به بسته‌های آموزشی۲۲ گانه برنامه ملی خودمراقبتی که توسط وزارت بهداشت ابلاغ شد، استفاده گردید. طی دو مرحله قبل از مداخله آموزشی و ۹ ماه پس از مداخله آموزشی، پرسشنامه ها تکمیل گردید. داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ و از طریق روش های آماری تی زوجی و آزمون کای دو مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج حاکی از افزایش قابل توجه در آگاهی کارکنان بهداشتی درمانی در زمینه برنامه خودمراقبتی طی یک دوره نه ماهه پس از انجام مداخله آموزشی با بهره گیری از روش آموزشی مجازی بوده است. بین افزایش سطح آگاهی کارکنان بهداشتی با متغیرهایی نظیر سن، سطح تحصیلات، جنسیت،و پست سازمانی ارتباط آماری معنادار مشاهده شد.
نتیجه گیری: با توجه به نقش مهم و بنیادی کارکنان بهداشتی در ارتقای سطح سواد سلامت جامعه و از طرفی روند رو به رشد دسترسی به فضای مجازی و پیام‌رسان‌های اجتماعی، پیشنهاد می‌ شود با رویکرد آبشاری و مبتنی بر پاسخگویی اجتماعی برنامه‌های آموزشی مناسب جهت ارتقای آگاهی مراقبان سلامت و متعاقبا سفیران سلامت در سطح خانوار در اولویت قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1401 kb]   (421 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه نیمه تجربی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1402/6/13 | پذیرش: 1403/2/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/11 | انتشار: 1403/5/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق