 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Namkhah Z,  Fatemi S F,  GoldaniMoghaddam F,  Peyman N. An Evidence-based Systematic Review on the Influence of Food and Nutrition Literacy Interventions on the Dietary Choices of Children and Adolescents in the Middle East and North Africa Region.  Payesh 2024; 23 (3) :379-388
URL: 
http://payeshjournal.ir/article-1-2229-fa.html   
                    
                    نامخواه زهرا،  فاطمی سیده فاطمه،  گلدانی مقدم فاطمه،  پیمان نوشین. تاثیر مداخلات آموزش سواد غذا و تغذیه بر دانش تغذیه ای و عوامل موثر از آن در کودکان و نوجوانان منطقه 
خاور میانه و شمال آفریقا: یک مطالعه مروری نظام مند.  پایش. 1403; 23 (3) :379-388
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2229-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران 
 2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (2954 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: کودکان و نوجوانان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) گروه هدف حیاتی برای مداخلات تغذیه ای هستند. این گروه به خصوص در مقابل انتخاب های غذایی ضعیف، آسیب پذیر است و ممکن است تأثیرات طولانی مدتی بر رشد و سلامت کلی آنها داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر مداخلاتی است که در خصوص سواد غذا و تغذیه بر انتخاب های غذایی کودکان و نوجوانان در حوزه MENA انجام شده است.
مواد و روش کار: این مرور نظام مند بر اساس دستورالعمل PRISMA انجام شد. جستجو با استفاده از کلماتی چون food consumption، nutrition literacy، Middle East and North Africa و مترادف های انگلیسی آنها، در پایگاههای PubMed، Scopus  و Web of Science تا اردیبهشت ۱۴۰۲ صورت گرفت. ۲۵۷ مقاله مورد بررسی قرار گرفت. بدین صورت که پس از حذف مقالات تکراری، عناوین و چکیدهها و در ادامه متن کامل و توضیح جامع روش کار با توجه به معیارهای ورود و خروج، بررسی و اطلاعات مربوط برای هر مقاله ثبت شد. در نهایت، ۱۰ مقاله انتخاب و بررسی شد.
یافته ها: مقالات ارائه شده در این مجموعه، نشان داده اند که مداخلات دانش تغذیه می توانند تأثیر مثبتی بر بهبود نتایج مرتبط با تغذیه و مبارزه با مسائل بهداشتی مرتبط با تغذیه داشته باشند. این مقالات چندین موضوع مشترک را مورد بحث قرار می دهند که عبارتند از: بهبود دانش تغذیه و افزایش آگاهی از مزایا و معایب مختلف انواع غذاها، تغییرات مثبت در رفتارهای غذایی، کمبود مواد مغذی، مدیریت وزن و ترکیب بدن، نقش چارچوب های نظری، و اثربخشی مداخلات مبتنی بر مدرسه.
نتیجه گیری: این مجموعه از مقالات، نشان می دهند که آموزش تغذیه چگونه می تواند به بهبود مصرف غذا و وزن کمک کند. پیشنهاد می شود که مداخلات آتی باید بر بستر مدارس و خانواده ها و با استفاده از مدل های تغییر رفتار انجام شود تا تأثیر آن ها را برای بهبود سلامت تغذیه ای کودکان و نوجوانان منطقه منا افزایش دهند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
مروری |
                    موضوع مقاله: 
                    
مولفه های اجتماعی سلامت  دریافت: 1402/4/30 | پذیرش: 1403/1/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/2/19 | انتشار: 1403/3/12