1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
چکیده: (1069 مشاهده)
سردبیر محترم،
برقراری ارتباط صحیح و اثربخش با مددجو یکی از مهم ترین و اصلی ترین مهارت های لازم برای متخصصان سلامتی محسوب می شود با این وجود این افراد عمدتا در فرآیند ارتباط با مخاطبان از لغات و اصطلاحات تخصصی استفاده کرده و گاه اطلاعات بسیار زیادی که خارج از توانایی پردازش و درک افراد و بیماران است به آنها منتقل می کنند، در نتیجه اکثر بیماران در پردازش اطلاعات دریافتی با مشکل روبرو می شوند، زیرا عمده بیماران با اصطلاحات پزشکی نا آشنا هستند. در این راستا توجه به سواد سلامت به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای بهبود کیفیت ارتباط بیمار - درمانگر در حیطه آموزش به مخاطبان در هر دو طیف ارایه کننده و دریافت کننده خدمت سلامتی مورد توجه است. توجه به سواد سلامت در برنامه Healthy people ۲۰۲۰ به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای ارایه خدمات بهداشتی مطرح گردیده است. با این وجود تمرکز اصلی و عمده تحقیقات سواد سلامت، بیماران بوده اند و آن سوی مسأله یعنی متخصصان سلامتی و مهارت های ارتباطی آنها و به طور کلی نحوه عملکرد آنها در این زمینه کمتر مورد توجه واقع شده است؛ در حالی که عدم آشنایی با مفهوم سواد سلامت و عدم توجه به اصول مربوط به آن توسط متخصصان سلامتی در طول هر برخورد با مددجویان و به طور کلی، فرآیند برقراری ارتباط با مددجویان، می تواند چالش ساز باشد و در نهایت، منجر به ایجاد یک ارتباط موفق نشود...
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
سلامت همگانی دریافت: 1402/3/6 | پذیرش: 1402/8/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/10/27 | انتشار: 1402/12/20