ارزیابی ویژگی ها و پیامد بیماران بستری ناشی از سوانح ترافیکی براساس داده های سیستم ثبت ترومای ارومیه از سال 1396 تا 1401 - پایش
دوشنبه 24 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 22، شماره 5 - ( مهرـ آبان 1402 )                   جلد 22 شماره 5 صفحات 558-547 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSU.REC.1402.049


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bidelniko R, Masoudi N, Jebraeily M, Rahimi B, Hasanzadeh S, Faghisolouk F. Evaluation of the characteristics and outcome of hospitalized patients due to traffic accidents based on the data of Urmia trauma registry from 2017 to 2022. Payesh 2023; 22 (5) :547-558
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2135-fa.html
بیدل نیکو رسول، مسعودی ناصر، جبرائیلی محمد، رحیمی بهلول، حسن زاده شیلا، فقی سلوک فرشاد. ارزیابی ویژگی ها و پیامد بیماران بستری ناشی از سوانح ترافیکی براساس داده های سیستم ثبت ترومای ارومیه از سال 1396 تا 1401. پایش. 1402; 22 (5) :547-558

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2135-fa.html


1- گروه جراحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- مرکز تحقیقات ایمنی بیمار،پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (809 مشاهده)
مقدمه: میزان سوانح جاده­ای در ایران بیست برابر میانگین جهانی بوده و در سالهای اخیر، میزان ناتوانی ناشی از حوادث رانندگی در کشور، در مقایسه با کشورهای اروپایی دو برابر شده است. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی ویژگی­ها و پیامدهای بیماران بستری ناشی از سوانح ترافیکی براساس داده­های سیستم ثبت ترومای ارومیه بود.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر، یک مطالعه تحلیلی- مقطعی است که بر روی کلیه بیماران ترومایی ناشی از سوانح ترافیکی که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری شده بودند، بصورت تمام شماری انجام گرفت. آنالیز داده ­ها با استفاده از آزمون رگرسیون لجستیک انجام شد.
یافته­ ها: در مجموع ۲۰۸۶ بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند که از این تعداد ۱۹۶۶ بهبودیافته و ۱۲۰ نفر فوتی بودند. میانگین سنی (انحراف معیار) افراد بهبودیافته ۳۴/۵۰(۱۸/۴۴) و افراد فوتی ۳۴/۳(۱۸/۹۲) بود. نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که بین شانس رخداد مرگ با جنسیت، تحصیلات پایین، تجرد و رعایت نکات ایمنی از جمله، داشتن گواهینامه رانندگی، مشروبات الکلی، مواد مخدر و استفاده از کمربند ایمنی برای رانندگان خودرو و استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتورسیکلت ارتباط معنادار بود درحالی که، ارتباط بین کیسه هوا و سن رانندگان با  فوت ناشی از تصادفات غیرمعنی­ دار شد.  
نتیجه­ گیری: اکثر فوتی های ناشی از تصادفات را مردان، افراد مجرد، سطح تحصیلات پایین و رانندگان و راکبان موتورسیکلت که نکات ایمنی را رعایت نمی کنند تشکیل می­دهند لذا ضروری است که جهت پیشگیری از رفتارهای پرخطر رانندگان و فرهنگ سازی رعایت نکات ایمنی مداخلات مناسب انجام گیرد تا حوادث جاده ای و صدمات ناشی از آن به حداقل برسد.
متن کامل [PDF 1123 kb]   (392 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: 1402/2/12 | پذیرش: 1402/5/3 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/5/30 | انتشار: 1402/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق