Ethics code: IR.SSU.REC.1399.269
Maghare Abed M, Pourmovahed Z, Aryaeenezhad A. The effectiveness of an educational intervention on maternal role adaptation and anxiety among mothers with preterm infants in neonatal intensive care unit. Payesh 2024; 23 (1) :81-90
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-2116-fa.html
مقاره عابد منا، پورموحد زهرا، آریایی نژاد آزیتا. بررسی تاثیر آموزش بر انطباق با نقش مادری و اضطراب در مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان. پایش. 1402; 23 (1) :81-90
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2116-fa.html
1- گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
2- گروه آموزش پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، پژوهشکده بیماری های غیر واگیر، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده: (656 مشاهده)
مقدمه: مادران نوزادان نارس در انطباق با نقش مادری دچار مشکل می شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش نقش مادری بر اضطراب و انطباق مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام شد.
مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای به صورت پیش آزمون - پس آزمون بود. تعداد۷۲ مادر (۳۶نفر گروه مداخله و۳۶ نفر گروه کنترل) بعنوان نمونه انتخاب گردیدند. نمونه گیری به روش در دسترس صورت گرفت. سپس نمونه ها بطور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه های ی اسپیل برگر و انطباق با نقش مادری تکمیل شدند. مداخله شامل هفت جلسه آموزشی در قالب توضیح و اجرای عملی مطالب و ارائه پمفلت آموزشی و شرکت فعال مادران تنظیم بود. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس ۲۴ تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین انطباق با نقش مادری بعد از دوره آموزشی در گروه آزمون افزایش قابل ملاحظه ای داشته و اختلاف معنی دار با قبل از مداخله را نشان داد. همچنین بین میانگین نمره اضطراب در مادران گروه آزمون، قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار مشاهده شد کاهش یافت.
نتیجه گیری: آموزش نقش مادری باعث کاهش میزان اضطراب و افزایش انطباق مادران نوزادان نارس می شود. پیشنهاد می گردد آموزش نقش مادری به عنوان یکی از برنامه های حمایتی برای کاهش سطح اضطراب مادران در بخش مراقبت های ویژه نوزادان به کار رود.
نوع مطالعه:
مورد ـ شاهدی |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1402/1/20 | پذیرش: 1402/7/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/9/13 | انتشار: 1402/10/6