تاثیر مداخله آموزشی نظریه محور بر ارتقای تمرینات ورزشی پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان قبل از یائسگی - پایش
پنجشنبه 9 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 14، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1394 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 720-711 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atoosa Solimanian, Shamsoddin Niknami, Ibrahim Hajizadeh, Masoumeh Hashemian, Ardalan Soleymanian, Mehdi Gheitasi et al . The Effectiveness of a theory-based educational intervention for increasing exercise to prevent osteoporosis in pre-menopausal women. Payesh 2015; 14 (6) :711-720
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-211-fa.html
آتوسا سلیمانیان ، شمس الدین نیکنامی ، ابراهیم حاجی زاده ، معصومه هاشمیان ، اردلان سلیمانیان ، مهدی قیطاسی و همکاران.. تاثیر مداخله آموزشی نظریه محور بر ارتقای تمرینات ورزشی پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان قبل از یائسگی. پایش. 1394; 14 (6) :711-720

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-211-fa.html


چکیده:   (3834 مشاهده)
انجام فعالیت‌های بدنی می‌تواند ضمن بهبود توده عضلانی و تراکم استخوان، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد، اما اغلب افراد به ویژه زنان کم تحرک هستند. هدف از این مقاله تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی توسعه یافته اعتقاد بهداشتی بر ارتقای تمرینات ورزشی پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان قبل از یائسگی است. در این مطالعه نیمه تجربی از نوع شاهددار، 140 نفر از زنان شاغل که در سن 30 تا قبل از یائسگی بودند مشارکت داشتند. به گروه آزمون برنامه آموزشی در قالب برنامه ورزشی 8 هفته ای، ارائه شد. پیش از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و 3 ماه پس از مداخله، سازه های الگوی توسعه یافته اعتقاد بهداشتی، میزان رفتار ورزشی و شاخص آمادگی جسمانی افراد مورد بررسی، ارزشیابی شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمون های متناسب با بهره گیری از SPSS انجام گرفت. نتایج، نشان داد ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎﻱ ﺩﻣﻮﮔﺮﺍﻓیک، ﺳﺎﺯﻩﻫﺎﻱ الگوی توسعه یافته اعتقاد بهداشتی، ﻣﻴﺰﺍﻥ فعالیت بدنی و شاخص های آمادگی جسمانی ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ، تفاوت معنی داری وجود نداشت. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺭﺯﺷﻴﺎﺑﻲ بلافاصله و سه ماه ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ، ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﻌﻨﻲﺩﺍﺭ ﺩﺭ میانگین سازه های الگو، ﻣﻴﺰﺍﻥ فعالیت بدنی و شاخص های آمادگی جسمانی ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺪﺳﺖ آمد. همچنین اختلاف معنادار بین میانگین متغیرهای مورد بررسی قبل از مداخله با ارزیابی دو مقطع زمانی بلافاصله و سه ماه بعد وجود داشت. یافته های تحقیق، ضمن حمایت از کاربردی بودن برنامه آموزشی مورد استفاده، نشان داد که این برنامه در ارتقای رفتار ورزشی مؤثر بوده است.
متن کامل [PDF 1863 kb]   (1565 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1393/8/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1394/9/10 | انتشار: 1394/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق