چالشهای قانونی خدمات توانبخشی در ایران مطابق چارچوب مدل کارکردهای نظام سلامت سازمان بهداشت جهانی - پایش
شنبه 1 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 22، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1402 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 236-233 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahidisadeghi N, Sedighi S, Bakhtiyari M, Mokhtari payam M. Legal challenges of rehabilitation services in Iran: The framework of the health system functions model of the World Health Organization. Payesh 2023; 22 (2) :233-236
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2062-fa.html
شهیدی صادقی نیوشا، صدیقی سمیه، بختیاری محمد، مختاری پیام مهدی. چالشهای قانونی خدمات توانبخشی در ایران مطابق چارچوب مدل کارکردهای نظام سلامت سازمان بهداشت جهانی. پایش. 1402; 22 (2) :233-236

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2062-fa.html


1- گروه سلامت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (1142 مشاهده)
سردبیر محترم،
خدمات توانبخشی، بخشی از خدمات سلامت است که تدارک آن برای همه مردم متناسب با نیازشان برعهده نظام سلامت گذاشته شده است. براساس تاکید سازمان ملل متحد، ارائه این خدمات باید دسترسی عادلانه، با کیفیت و حمایت از افراد در برابر هزینه‌های سلامت را تضمین کند [۱]. به علاوه ایران نیز مانند سایر کشورها متعهد دستیابی به پوشش همگانی سلامت بوده و در این راستا در زمینه خدمات توانبخشی اسناد و قوانین بسیاری مصوب کرده است [۲].
از جمله چالش های قانونی موجود در حوزه توانبخشی برای معلولان در ایران مسئله تولیت است. مشکلات تولیت در ایران شامل سیاست و قوانین نامتوازن، مداخله غیرمسئولانه، ضعف نظارت همه جانبه، فقدان مدیریت مدبرانه و دلسوزانه و ناهماهنگی درون و بین‌بخشی هستند، در واقع تولیت حلقه گمشده کار تیمی در خدمات توانبخشی ایران است [۳،۴]. متولی اصلی تولیت توانبخشی در ایران سازمان بهزیستی بوده، ولی در اغلب کشورها وزارت سلامت متولی است [۵]. گزارش سال 2019 سازمان جهانی بهداشت نیز بر تولیت‌گرایی بخش سلامت بر توانبخشی تأکید کرده است [۶]. در جهت تحقق اصول 21 و 29 قانون اساسی از سال 1359 با تصویب شورای عالی انقلاب اسلامی، مسئولیت ارائه خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی کشور واگذار شد. از طرفی برای اولین بار در سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری در سال 1393، به مسئله خدمات توانبخشی توجه جدی شد و وزارت بهداشت به عنوان متولی ساماندهی خدمات توانبخشی تعیین گردید و در همین راستا اداره کل امور توانبخشی ایجاد شد. همچنین سازمان هلال احمر نیز به طور مستقل خدمات توانبخشی را از طریق مراکز ارتوپدی فنی و کلینیک های توانبخشی تحت نظارت معاونت درمان و توانبخشی خود ارائه می‌کند. ساختار تولیتی می‌تواند به صورت متمرکز، غیرمتمرکز و ترکیبی باشد که در ایران اغلب متمرکز است [۷]...
.
متن کامل [PDF 488 kb]   (434 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: نامه به سردبیر
دریافت: 1401/11/7 | پذیرش: 1401/11/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/10 | انتشار: 1402/1/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق