Ethics code: IR.AJUMS.REC.1400.348
1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (785 مشاهده)
مقدمه: عملکرد کارکنان بیمارستانی در پست های مدیریتی تاثیر چشمگیری در هزینه اثربخشی، بهره وری خدمات و موفقیت بیمارستان خواهد داشت. ارزشیابی عملکرد مدیران سطوح مختلف می تواند نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی و نیازهای آموزشی آنها را کشف نماید. هدف پژوهش حاضر ارزشیابی عملکرد مدیران بیمارستان های شهر اهواز می باشد.
مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که به روش مقطعی در ۱۳ بیمارستان دولتی (دانشگاهی و غیر دانشگاهی) و خصوصی انجام شد، ۱۱ مدیر ارشد، و ۱۶۲ نفر از مدیران میانی و عملیاتی به ترتیب به روش های سرشماری و تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده دارای دو بخش متغیرهای دموگرافیک (فردی و شغلی) و متغیرهای اصلی (برنامه ریزی، تصمیم گیری، سازماندهی، هماهنگی، ارتباطات، کنترل، رهبری، و بودجه بندی) بود. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آماری توصیفی و تحلیلی و بهره گیری از نسخه ۲۳ نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار ابعاد برنامه ریزی، تصمیم گیری، سازماندهی، هماهنگی، ارتباطات، رهبری، کنترل و بودجه بندی معنی دار بود. همچنین، به طور کلی میانگین عملکرد مدیران بیمارستان های شهر اهواز ۳/۸۸ از ۵ بدست آمد. بهترین وضعیت در ابعاد سازماندهی و هماهنگی و ضعیف ترین وضعیت در ابعاد برنامه ریزی و بودجه بندی گزارش شد.
نتیجه گیری: بطورکلی عملکرد خودگزارشی مدیران بیمارستان های شهر اهواز نسبتا خوب بود. در عین حال برگزاری دوره های آموزشی مدیریت به ویژه از نظر ابعاد برنامه ریزی و بودجه بندی برای مدیران پیشنهاد می شود.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1401/9/18 | پذیرش: 1402/10/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/11/21 | انتشار: 1403/3/12