سه شنبه 4 مهر 1402
OPEN ACCESS
دوره 22، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1402 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 197-185 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.GOUMS.REC.1399.157


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabir M J, Heidari A, Moeini S, Khatirnamani Z, Rafiei N, Moradi T. Executive instruction for the payment mechanism of outpatient services in the electronic referral system in Iran. Payesh 2023; 22 (2) :185-197
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1925-fa.html
کبیر محمدجواد، حیدری علیرضا، معینی سجاد، خطیرنامنی زهرا، رفیعی نرگس، مرادی طیبه. طراحی شیوه نامه اجرایی نظام پرداخت خدمات تخصصی سرپایی در نظام ارجاع الکترونیک ایران. پایش. 1402; 22 (2) :185-197

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1925-fa.html


1- مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (463 مشاهده)
مقدمه: نظام پرداخت به پزشکان متخصص می‌تواند اثرات محسوسی بر هزینه‌های سلامتی کشور و نیز ارائه مراقبت‌های پزشکی در سطحی عادلانه، کافی و باکیفیت داشته باشد. این مطالعه با هدف طراحی شیوه‌نامه اجرایی نظام پرداخت جهت ارائه خدمات تخصصی در نظام ارجاع الکترونیک انجام شد.
مواد و روش‌کار: این مطالعه کیفی در سال ۱۴۰۰ انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل مدیران بیمارستان‌ها، مدیران ارشد و کارشناسان مسئول معاونت‌های بهداشت، درمان و توسعه، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، اداره کل بیمه سلامت استان گلستان، پزشکان متخصص و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ۱۴جلسه بحث گروهی و ۶ مصاحبه عمیق فردی انجام شد. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع ادامه یافت. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد.
یافته‌ها: الزامات استقرار نظام پرداخت کارآمد و اثربخش در ۶ طبقه اصلی(قانونی، سیاستی، مدیریتی، اجرایی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) و ۳۲ زیرطبقه، طبقه بندی گردید. سازوکار اجرایی در ۳ طبقه اصلی(ساختار اجرایی، فرایند اجرایی و شیوه پایش و ارزشیابی) و ۱۶ زیرطبقه، طبقه بندی گردید.
نتیجه‌گیری: اجرای شیوه‌نامه طراحی شده می‌تواند منجر به افزایش دسترسی و بهره‌مندی از خدمات، بهبود کیفیت ارائه خدمات تخصصی، مدیریت هزینه شود که نهایتا منجر به افزایش رضایت ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده خدمت گردد.
متن کامل [PDF 1117 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1401/5/15 | پذیرش: 1401/12/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/7 | انتشار: 1402/1/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb