چهارشنبه 5 مهر 1402
OPEN ACCESS
دوره 22، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1402 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 138-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1399.122


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefian M, Eyni S, Amini K, Ershadifard S, Gheybati F, Asadi H. The status of patient safety culture in Iranian hospitals: a systematic review. Payesh 2023; 22 (2) :129-138
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1923-fa.html
یوسفیان مهزاد، عینی ساناز، امینی کیوان، ارشادی فرد سولماز، غیبتی فرهاد، اسدی حسین. وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان های ایران: مرور نظامند. پایش. 1402; 22 (2) :129-138

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1923-fa.html


1- گروه بیهوشی، بیمارستان علوی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3- گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
4- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (893 مشاهده)
مقدمه: یکی از شاخص ترین عوامل تاثیرگذار در ایمنی بیمار وجود فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان است. فرهنگ ایمنی بیمار یکی از مباحث مهم و یکی از دغدغه های مهم مدیران و سیاستگذاران نظام سلامت است. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان های ایران انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه مروری سیستماتیک، جستجوی الکترونیک مقالات انگلیسی با استفاده از کلیدواژه  Patient Safety, Hospital, Patient safety culture, در پایگاه های داده PubMed , Google Scholar  Scopus,, Science Direct, Ovid جستجوی مقالات فارسی با کلیدواژه های فرهنگ ایمنی بیمار، ایمنی بیمار و بیمارستان در پایگاه علمی جهاد دانشگاه (SID)، بانک نشریات پرستاری ایران (Nindex)،  Magiranو Iranmedex   در فاصله سال­های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ انجام شد. استخراج مقالات در سال ۲۰۲۱ انجام شد.
یافته ها: از ۱۸۲ مقاله استخراج شده در نهایت۲۳ مقاله مورد بررسی قرار گرفت. اکثر بیمارستان ها نمرات کلی فرهنگ ایمنی بیمار در حد پایین و متوسط گزارش شده بود. بیشترین امتیاز مربوط به ابعاد انتظارات و اقدامات مدیر در جهت ایمنی بیمار و جابجایی اطلاعات مهم بیمار بین بخش و شیفت های مختلف، کار تیمی درون بخش و یادگیری سازمانی بود، و کمترین امتیاز مربوط به ابعاد پاسخ غیرتنبیهی در برابر رویدادها و باز بودن مجاری ارتباطی بود.
نتیجه گیری: توجه به ایمنی بیمار می تواند در توسعه و پیشرفت بیمارستان های کشور در جهت ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار موثر باشد. ارتقای روابط وکار تیمی بیشتر درون واحدهای بیمارستانی و ایجاد محیط غیرتنبیهی می تواند در بهبود ایمنی بیمار در بیمارستان تاثیرگذار باشد.
متن کامل [PDF 809 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: 1401/5/11 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/14 | انتشار: 1402/1/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb